El president de l'Associació de Línies Aèries (ALA), Javier Gándara, va felicitar José Luis Ábalos, que es manté al capdavant de la cartera de Foment, la qual en aquesta nova legislatura passa a denominar-se Transport, Mobilitat i Agenda Urbana.

L'associació es mostra molt satifeta amb la reestructuració del ministeri, que «valora el transport» i confia que això es tradueixi en un reforçament del transport aeri, «clau per a l'economia, el comerç i per al turisme, un dels principals motors del país», i urgeix a la potenciació de la connexió de la xarxa d'Alta Velocitat a Madrid i a Barcelona. Segons la seva opinió, ha d'establir-se una complementarietat entre l'AVE i l'avió com ja succeeix a altres països que compten amb aquesta intermodalitat en els seus principals aeroports, com és el cas de Charles de Gaulle a París o l'aeroport de Frankfurt.

Entre les prioritats de Gándara per a la nova legislatura destaca la necessitat de garantir la capacitat d'aeroports i de l'espai aeri perquè es pugui donar resposta a les necessitats de demanda.

A més reclama reprendre el procés de liberalització de torres de control aeri iniciat el 2011 amb la liberalització dels serveis de control aeri de dotze torres «per guanyar l'eficiència i qualitat, i iniciar així mateix el procés de liberalització dels serveis d'aproximació, tal com ja s'ha fet en altres països com Alemanya, Regne Unit i Suècia». També demana una política mediambiental «racional», que no llastri el sector aeri i li permeti créixer de manera sostenible. En la seva opinió això passa per aplicar un conjunt de mesures assumibles pel sector, que afavoreixin una transició progressiva cap a una manera sostenible, «i en aquest sentit, el Govern ha de donar suport i incentivar la innovació i la implementació d'avanços tecnològics».

Això passa també per promoure en el marc de la UE el projecte de Cel Únic europeu «amb l'objectiu d'eliminar les ineficiències derivades de la seva fragmentació que generen retards i trajectes més llargs, amb un major consum de combustible i emissions». Gándara reclama a més polítiques que facilitin i fomentin l'ús dels biocombustibles.

Per a finalitzar sol·licita fomentar la competitivitat de la càrrega aèria a Espanya. Per això considera que seria imprescindible avançar en la digitalització en els processos.