El Consell Internacional d'Aeroports (ACI) va demanar ahir a la Comissió Europea una reforma de la regulació de la Unió Europea dels slots, o franges horàries aeroportuàries, per tal que augmenti la competència entre aerolínies. Segons la seva opinió, aquest canvi ve amb retard, ja que critiquen que el marc regulador és de principis dels 90.

«Un règim basat en allò que era el transport aeri fa 27 anys no només resulta anacrònic, sinó que està limitant la capacitat dels aeroports de ser més sostenibles, desenvolupar una connectivitat per les seves comunitats i promocionar la competència entre companyies aèries que beneficiï els consumidors», va assegurar el director general de l'ACI, Oliver Jankovec.

Va defensar que els objectius que cerca l'ACI són compartits amb altres actors i els principals són la connectivitat, la sostenibilitat i millorar l'opció de consumidor. «Instem la Comissió Europea a plantejar una reforma ambiciosa de la reglamentació de les franges horàries i esperem que els països de la UE i el Parlament facin cas a aquesta petició», va afegir.

Segons la seva opinió, la reforma és «imperativa» ja que sota les normes actuals els aeroports no tenen poder de decisió tenint en compte el tipus d'infraestructura que representen i la inversió que s'hi fa. «Això necessita un canvi», va resumir.

Transparència en les decisions

El grup va exigir que els aeroports tinguin «més consideració» i que s'escoltin els seus interessos en el procés d'augment de slots, va demanar que hi hagi transparència sobre les decisions relatives als slots, que es faciliti l'entrada de nous actors i es castiguin els abusos de grups aeris de tal manera que es garanteixi una competència entre aeroports.

Al seu torn, va considerar que els estats membres han de tenir capacitat d'intercanvi de slots, amb les condicions i garanties apropiades.