Innovar és una obligació. Sense valor afegit, al final, una empresa es veu obligada a perdre clients o a abaixar els seus preus. El design thinking o pensament de disseny és un model estratègic de resolució de problemes dins i fora de l'empresa. És una metodologia de generació d'idees innovadores que centra la seva eficàcia a entendre i donar solució a les necessitats reals dels usuaris i implica els mateixos en aquest procés resolutiu de tal manera que s'augmenten les probabilitats que l'experiència final sigui positiva. Es tracta, en definitiva, d'equilibrar el desig del producte per part del client amb la viabilitat tècnica i econòmica del mateix. Prové de la forma en què treballen els dissenyadors de producte. Utilitzar-lo té diferents avantatges:

1. Ens permet conèixer el nostre client i posar-lo al centre de la cadena de valor.

2. No només permet definir correctament els problemes, sinó que els converteix en oportunitats.

3. Pel fet de tenir en compte tots els factors que estan presents a l'ecosistema de desenvolupament, és a dir, la tecnologia, el mercat, la competència, els clients, els proveïdors, etc., es redueix el risc de la nova iniciativa.

4. Permet treballar en equip i sumar molts punts de vista.

Ara bé, com es porta a terme el procés de design thinking a l'empresa? El mètode està compost per cinc etapes, sense estrictament un funcionament lineal, sinó iteratiu. És a dir, es pot desenvolupar saltant de fase en fase i tornant d'una a una altra, sempre que es portin a terme tots els passos. Quines són aquestes etapes?

- Fase 1. L'empatia. En aquesta primera etapa s'observa el client per empatitzar amb ell. Aquest mètode és antropocèntric i parteix de la premissa que, per aconseguir solucions innovadores, cal saber primer què és el que vol i necessita l'usuari i quin és el seu entorn. Com més informació es recopili i més es comprengui el context a través d'entrevistes, focus group, shadowing o benchmark, més probabilitats hi haurà de tenir èxit. També es poden fer servir altres eines com el mapa d'empatia o el costumer journey map.

- Fase 2. Definir. Després de la fase d'investigació, arriba el moment de garbellar totes aquestes dades i trobar els insights. És a dir, els fets que realment aportin valor i permetin arribar a perspectives creatives sobre com resoldre el problema. En aquesta fase es pot fer servir l'eina Point of View, que consisteix a resumir en una frase el que realment necessita l'usuari i per què ho necessita, o bé altres eines com un mapa mental o el diagrama d'Ishikawa.

- Fase 3. Idear. Aquesta és la part reconeguda com la pluja d'idees, que en el cas del design thinking es tracta d'una pluja d'idees estructurada i basada únicament en la problemàtica a resoldre. S'ha de fomentar que tots els membres de l'equip participin d'aquesta sessió i exposin la seva opinió i punt de vista. S'ha de crear un ambient en el qual tots els membres se sentin capaços d'aportar i donar idees, sense ser jutjats per això. Tota idea és vàlida i no ha de qüestionar-se, sense importar el rang que ocupi la persona a la teva organització. També es pot arribar a utilitzar el mètode Scamper.

- Fase 4. Prototipar. El design thinking a l'empresa entén que qualsevol idea ha de ser validada abans de prendre's com a correcta i, per això, la metodologia aposta pel disseny de prototips que permetin identificar els errors i refinar la proposta fins a optimitzar al màxim la solució final.

- Fase 5. Avaluar. És la fase final de la metodologia. En aquest punt es lliura el prototip al client per comprovar si s'ha resolt el seu repte. És possible que no es resolgui el problema a la primera, així que s'hauran de repetir totes les fases introduint el feedback al client per poder oferir la solució que cobreixi la necessitat real de l'usuari. Empreses com Apple, Airbnb, Ikea o Zara ja fa temps que ho posen en pràctica. Segur que pots aplicar a la teva empresa alguna cosa d'aquesta metodologia.