La cita per excel·lència de la maquinària agrícola europea, que tancava les portes el passat 16 de novembre a la fira de Hannover (Alemanya), i que en aquesta ocasió reunia més de 2.820 expositors i 450.000 visitants, oferia una visió força reveladora de per on creuen els fabricants de maquinària que passa el futur de l'agricultura. Sens dubte: els combustibles alternatius, l'autonomia, la digitalització i la connectivitat se situen entre les grans tendències, fins i tot amb alguns desenvolupaments que, com veurem, estaran disponibles al mercat en la pròxima campanya.

Sens dubte, «Agritechnica és escapar-te de la indústria mundial de la maquinària agrícola i un fòrum per debatre sobre les qüestions de futur que afecten la producció agrària», en paraules de director general de la Societat Alemanya d'Agricultura (DLG), que és l'organitzadora de la sala, i que posava en relleu el caràcter internacional d'una fira en la qual el 62% dels expositors són estrangers (en un rànquing encapçalat per Itàlia amb 370 empreses; Xina, amb 163, i Països Baixos, amb 113), mentre que el nombre de visitants de fora d'Alemanya supera els 130.000, procedents de 152 països.

Entre les novetats d'aquest any, la fira ha celebrat l'International Farmer's Day, que s'ha centrat a França i Regne Unit i que ha rebut més d'11.000 visitants; ha acollit la primera edició del Systems & Components Trophy - Engineer's Choice (un premi concedit pels enginyers als sistemes i components que han suposat una contribució substancial al desenvolupament de productes).

Aquest any, també, s'ha celebrat la primera edició del DLG-AgricutureLab, que dona a les empreses l'oportunitat de presentar les seves noves idees de negoci i trobar inversors.

La indústria europea fabricant de maquinària es troba immersa en un projecte denominat EKOTECH, que ha posat el focus en la reducció de consum de combustible, cosa que és beneficiós tant per al medi ambient (si bé la indústria assegura que la maquinària agrícola i els tractors no són responsables de més del 0,7% de les emissions totals de CO2 a Alemanya), com per a la butxaca de l'agricultor (el consum de combustible representa el 50% dels costos del cicle de vida d'un tractor).

Des d'un punt de vista físic, s'han assolit els millors resultats possibles en l'optimització dels motors. No obstant això, queden àrees de millora com: processos combinats de treball, la digitalització, la fabricació de màquines més lleugeres, o una gestió del motor més precisa poden suposar estalvis de fins al 40% en el consum de combustible. Els fabricants demanen ajudes a l'Administració europea -han aprofitat Agritechnica per a això- tant en forma de subvencions per a l'adquisició de maquinària mediambientalment més sostenible com beneficis fiscals als usuaris d'aquesta tecnologia, o polítiques de comunicació per incentivar el consum. Moltes d'aquestes millores ja estan en desenvolupament.

En aquesta edició d'Agritechnica s'han presentat moltes màquines que, encara que estan lluny d'entrar en producció, donen una idea de per on creuen els fabricants que apuntarà el futur.

En aquest context, ha sorprès a Hannover un tractor d'accionament híbrid modular format per un motor de combustió (1 FPT de 4 cilindres dièsel), un generador i diversos motors elèctrics interconnectats que s'activen individualment i subministren l'energia necessària en cada moment, a les rodes (amb un motor elèctric cadascuna), al sistema hidràulic o a la presa de força (que s'accionen elèctricament).

D'entre els «combustibles» alternatius, l'electricitat sembla ser un dels que més es consoliden. Així, per exemple, Fendt ha millorat el seu tractor elèctric E100 Vari, que també es troba en fase de projecte. No obstant això, el metà tampoc es queda enrere i en aquesta edició d'Agritechnica New Holland ha exposat la primera unitat de producció del T6 Methane Power, el tractor de metà amb el qual la multinacional tanca el cercle de l'explotació energèticament independent, atès que el ramader pot produir el seu propi biometà a partir de fems.

Els fabricants de maquinària s'han anat agrupant en els últims anys al voltant de dos grans projectes per a la gestió comuna de dades de flotes de maquinària de diferents marques.

Pel que fa al més recent d'aquests projectes, DataConnect, el llançament oficial està previst per a l'estiu de 2020. Garanteix una gestió de dades de núvol a núvol independentment del fabricant, poden intercanviar fàcilment les dades de les seves màquines, incloent la seva ubicació actual i històrica, el nivell de dipòsit de combustible, l'estat de la feina i la velocitat d'avanç. També està prevista la transmissió de dades agronòmiques en un futur.

Igual que funciona el sistema ISOBUS, l'usuari pot intercanviar les dades de les seves màquines a través d'una interfície comuna, controlar i monitoritzar la flota utilitzant per a això la plataforma de dades del fabricant original que prefereixi.

El principal benefici per a l'usuari és que tots els paràmetres de la màquina estan disponibles en un sol sistema. El principal objectiu dels fabricants és fer d'aquest projecte un cloud-to-cloud, un estàndard (com va passar amb ISOBUS).

Per la seva banda, DKE Agrirouter és una plataforma de transferència de dades universal que inclou a les marques del grup Agco, Amazone, Deutz-Fahr, Grimme, Krone, Lemken o Pöttinger, les marques de CNH Industrial (que també s'ha sumat a aquest projecte) i més de trenta proveïdors d'apps de dades connectats que garanteixen un major creixement. Els clients es beneficiaran de la capacitat del DKE Agrirouter de connectar vehicles amb serveis, oferint una plataforma de connectivitat i enviament de dades. Tot un repte.