08 de febrer de 2020
08.02.2020

Les reclamacions presentades per la llum i el gas pels consumidors creixen un 9%

Les queixes al conjunt de l'Estat contra les comercialitzadores i distribuidores superen els 1,6 milions Andalusia i Catalunya són les comunitats autònomes amb més reclamacions presentades Gairebé la meitat de les queixes apareixen per discrepàncies en les lectures amb les empreses de subministrament

08.02.2020 | 00:23
La meitat de les queixes són per discrepàncies en les lectures de subministrament.

Les reclamacions dels consumidors a les comercialitzadores i distribuïdores d'electricitat i gas natural es van incrementar un 9% el 2018, fins a superar els 1,648 milions, segons les dades d'un informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). D'aquesta xifra total de reclamacions, la majoria d'elles -el el 72%- van correspondre al sector elèctric, mentre que el 28% restant feien referència al sector de gas natural. Així mateix, els consumidors domèstics (amb potència contractada inferior a 15 kW en electricitat) van representar el major nombre d'elles, amb més d'un milió de reclamacions en el cas de l'electricitat. El 97% dels punts de subministrament d'electricitat i el 99% dels clients de gas corresponen a aquest tipus de perfil de consum.

Per autonomies, els consumidors gallecs, malgrat una reducció del 16%, van continuar sent els que més van reclamar en termes percentuals, amb 6,3 reclamacions per cada 100 punts de subministrament. Per darrere es van situar els consumidors de Castella-la Manxa i Catalunya, amb 5,6 i 5 reclamacions per cada 100 punts de subministrament, respectivament. En termes absoluts, Andalusia i Catalunya van ser les comunitats autònomes on més reclamacions de consumidors d'electricitat es van presentar el 2018, i on més creixement es va registrar.

Pel que fa al gas natural, en termes relatius, les comunitats amb major percentatge de reclamacions de gas van ser Castella-la Manxa (9,9 per cada 100 punts de subministrament), Múrcia (8,2) i Galícia (7, 7). A l'altre extrem, es van situar el Principat d'Astúries (2,8 per cada 100 clients) i País Basc (3,4).


Creixement generalitzat

Per nombre total de queixes, aquestes van augmentar a totes les comunitats autònomes, excepte al Principat d'Astúries (on es van reduir en 1.000). Madrid, Catalunya i Comunitat Valenciana es van situar en els primers llocs.

Així mateix, destaca que el 2018 es van quadruplicar les reclamacions pel bo social elèctric, passant de gairebé 10.000 el 2017 a unes 40.000. Durant aquell any es va posar en marxa un nou sistema per obtenir el bo social, que va requerir que els consumidors haguessin de tramitar una nova sol·licitud per a ser considerats consumidors vulnerables segons la nova normativa.

En aquest sentit, l'organisme presidit per José María Marín Quemada destaca que està analitzant «la falta de diligència en la tramitació d'aquestes sol·licituds, per part d'algunes comercialitzadores de referència».

D'altra banda, gairebé la meitat de les reclamacions presentades pels consumidors van ser per discrepàncies en les lectures amb les companyies de subministrament; a les que van seguir les disputes sobre la facturació i cobrament. De fet, aquest grup va representar el 50% de les registrades en el sector d'electricitat, i el 45% de gas natural.

Mentrestant, el 2018, les reclamacions considerades procedents, i per tant resoltes de manera favorable per al consumidor, van suposar el 39% de les reclamacions en el sector elèctric i el 31% al sector de gas natural.


Propostes de millora

Com a propostes de millora, la CNMC planteja, per al sector gasista, la possibilitat de rescindir els serveis addicionals contractats (com assegurances) conjuntament amb el subministrament en produir-se un canvi de comercialitzador. En el cas de el sector elèctric, proposa revertir les males pràctiques relatives a les visites domiciliàries realitzades pels comercialitzadors sense consentiment previ del consumidor.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook