Haribo, el fabricant alemany de gominoles famòs pels seus ossets de colors, ha iniciat accions legals contra l'empresa basca Ositos & Co, que produeix llaminadures d'aspecte similar però amb alcohol, per considerar que poden crear confusió amb els de la seva marca. Diversos mitjans alemanys van informar que Haribo considera que «hi ha el perill que es creï un vincle confús entre la nostra marca i els ossets amb alcohol».

La marca basca ofereix ossets de diversos colors i sabors. Per exemple, els de color blau tenern sabor a rom-pinya, els vermells, a ginebra-maduixa, els ataronjats de vodka-taronja, els marrons de whisky-cola, i els grocs de tequila-llimona. Pel que fa a la graduació, no és insignificant, encara que per comprar-los online -el preu és de 9 euros la caixa de 70 grams- només sigui necessari assegurar ser major d'edat. La llaminadura basca conté un 15% d'alcohol, de manera que 15 d'ells equivalen a una copa.

Des d'Ositos & Co, empresa fundada per tres joves que fins i tot va provocar algun enfrontament polític al País Basc, insisteixen que els ossets amb alcohol són exclusivament per a majors de 18 anys i que s'han de mantenir fora de l'abast dels menors d'edat.

Un dels tres socis de l'empresa basca, Ander Méndez, va assegurar a El País que «ens vam posar en contacte amb un advocat, que ens va dir que mai havia vist res igual. Ens va donar dues solucions: deixar-ho tot o assumir les conseqüències». Els socis van optar per la segona, continuar enfrontant-se al gegant alemany. «Hi ha moltes marques d'aquest tipus que treballen amb ossets i no són els de Haribo», va afegir.

Protegir la imatge

Per part seva, Haribo -que té una fàbrica a Cornellà del Terri-, ha assegurat que només intenta «protegir i defensar» els seus drets de propietat intel·lectual i la seva imatge. En un comunicat, l'empresa va explicar haver iniciat «el procediment legal habitual en aquests casos» per protegir les seves marques registrades, tot afegint que no té «cap intenció d'apropiar-se el negoci de les llaminadures amb alcohol». A la seva pàgina web, la multinacional recorda que el 1967 va inscriure els seus ossets d'or com a marca comercial al registre de patents.

L'embolic jurídic ha omplert pàgines a diaris espanyols i estrangers, com el britànic The Guardian i els alemanys Bild i Die Zeit. Aquests últims van afirmar que Haribo havia demandat formalment l'empresa basca, quelcom que aquesta desmenteix.

Reinvertir en advocats

En el seu primer any de vida, Ositos & Co ha facturat entre 20.000 i 25.000 euros i ha venut unes 6.000 unitats, segons les seves últimes dades. «El poc que hem guanyat ho hem reinvertit en noves produccions i ara en advocats», va explicar Méndez. Davant d'ells tenen un gegant amb 7.000 empleats (500 a Girona) que fabrica al dia uns 100 milions dels seus famosos ossets de goma.

Méndez va explicar que la seva pime s'ha beneficiat del bombardeig mediàtic. «Les visites a la nostra pàgina web han estat una passada. Alguns entraven per curiositat i altres per comprar. Tenim punts àlgids els dies en què vam sortir en mitjans alemanys», va afegir. Les vendes, canalitzades sobretot al seu web, se centren a Barcelona, Madrid i País Basc.