L'Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix l'estrès com un conjunt de reaccions fisiològiques que preparen l'organisme per a l'acció. Però l'estrès és sempre dolent? Doncs depèn.

L'estrès laboral positiu es refereix a quan la resposta tensional es produeix d'una forma adaptativa, les conseqüències d'aquesta resposta no perjudiquen la salut integral del subjecte i la seva durada s'acobla a la de l'estímul estressant. Per exemple, la resposta d'estrès que es desencadena durant el primer dia de feina és adaptativa (estrès positiu) perquè implica estar alerta per atendre els nous estímuls (tasques, caps, companys, procediment de l'empresa, etc.).

L'estrès laboral negatiu es produeix quan la resposta no és adaptativa, no es redueix amb el pas el temps i comença a interferir en la salut del treballador (apareixen problemes d'insomni, taquicàrdia, ansietat, depressió, entre d'altres). En aquest cas, s'haurien de prendre mesures. L'estrès negatiu relacionat amb la feina es descriu com una sèrie de reaccions físiques i psicològiques que ocorren quan els treballadors han de fer front a exigències ocupacionals que no es corresponen amb els seus coneixements, destreses o habilitats. Què el produeix? En general, els estressants laborals serien per:

1. Càrrega de feina. Això pot incloure treballar moltes hores, tenir pocs descansos o gestionar una càrrega de feina molt pesada.

2. Funcions a la feina. Es pot sentir estrès si no es té un paper definit a la feina, si es tenen massa funcions o si s'ha de respondre a més d'una persona.

3. Condicions laborals. Una feina que és físicament extenuant o perillosa pot ser estressant. També ho pot ser treballar en una ocupació quan s'exposa el/la treballador/a a sorolls forts, contaminació o químics tòxics. O bé, si no es té organització o si es tenen polítiques que no ajuden a conciliar la vida laboral amb la familiar.

4. Problemes amb altres persones. Els problemes amb el cap o els companys de feina són fonts comunes d'estrès.

5. Por pel futur. Es pot sentir estrès si s'està preocupat per acomiadaments o si no s'està avançant en la pròpia carrera professional.

Com es pot prevenir o reduir? Existeixen moltes maneres amb les quals podem aprendre a afrontar l'estrès laboral:

1. Si s'està sentint estressat o enutjat a la feina, cal prendre's un descans. Fins i tot, un descans com una caminada breu o menjar un refrigeri pot ajudar a refrescar la ment. Si no pot abandonar la seva zona de treball, sempre es poden tancar els ulls per uns moments i respirar profundament.

2. És important mantenir una relació de companyonia dins la feina i, fins i tot, fomentar el vincle fora de l'àmbit laboral.

3. Utilitzar correctament la tecnologia. Els telèfons mòbils i el correu electrònic poden fer que sigui difícil desconnectar de la feina. Cal posar-se certs límits, com apagar els dispositius durant el sopar o després de certa hora de la nit.

4. L'organització és primordial. Cal començar cada dia per crear una llista de pendents. Valorar aquestes tasques en ordre d'importància i resoldre-les de dalt a baix.

5. És interessant saber recordar les tasques assolides i no només les pendents, tenir present els objectius complerts ofereix un nou punt de vista.

6. Cal reservar un espai durant la setmana per a fer coses que es gaudeixin, ja sigui fer exercici, practicar un passatemps o veure una pel·lícula.

7. I, per últim, els remeis bàsics per a tot: cuidar-se, fer exercici, portar una dieta equilibrada i dormir un mínim de 6 hores cada dia.