L'impacte del COVID-19 està passant una factura molt alta al petit comerç urbà de les comarques gironines, que està assolint mínims històrics: la setmana passada van registrar un 88,3% menys de vendes respecte al mateix període de l'any passat, segons un estudi de J3B3 Economics difós ahir per la Diputació de Girona. L'estudi s'ha realitzat a través d'una enquesta online a 190 propietaris d'establiments comercials i empreses de serveis de la província, i mostra que l'afectació és especialment demolidora en els sectors de la moda i la restauració, que estan absolutament tancats, però el coronavirus també ha tingut afectacions considerables en el sector d'equipaments per a la llar (-91%), serveis a les persones (-94%) i productes quotidians no alimentaris, com ara productes d'higiene i neteja personal, medicaments o articles de neteja (-72%). Fins i tot un sector de primera necessitat com l'alimentació ha registat una caiguda del 44%, malgrat que un 16% dels establiments d'aquest àmbit (sobretot fruiteries, carnisseries i forns de pa) asseguren haver incrementat vendes.

L'estat d'alarma decretat pel Govern espanyol per fer front al coronavirus ha obligat a abaixar la persiana a bars, restaurants i tots els comerços que no són essencials; una situació que de moment es manté fins l'11 d'abril però que es podria allargar més enllà. L'estudi en qüestió fa referència a la setmana del 23 al 29 de març, i reflecteix que el descens en picat de facturació ha estat generalitzat en tots els sectors, fins i tot en aquells essencials com l'alimentació. Els més perjudicats són, sens dubte, l'àmbit de la moda i complements i el de la restauració, amb un descens de vendes del 100%, ja que els establiments estan tancats. També s'ha vist greument afectat el sector de l'oci i cultura, que pateix una caiguda del 97% -amb els concerts i espectacles suspesos o reprogramats- , i el de serveis a les persones, amb un descens del 94%. Pel que fa a l'equipament de la llar, la xifra de vendes ha estat un 91% menor a la d'ara fa un any, mentre que en els productes d'higiene i neteja la reducció s'ha situat en un 72%. En l'àmbit de l'alimentació, la caiguda és menor, tot i que arriba a un 44% i és superior a la mitjana de Catalunya, que se situa en un 32%. En aquest context, algunes fruiteries, carnisseries i forns de pa són els únics que afirmen haver augmentat la facturació.

Tot plegat està deixant com a resultat un estat d'ànim negatiu entre els petits comerciants. Dos de cada tres enquestats afirmen que estan preocupats per la viabilitat del negoci (47,9%) o són molt pessimistes davant la possibilitat de donar-li continuïtat (18,4%). En canvi, els que es miren el got mig ple són una minoria: un 7,4% confien que podran tirar endavant, mentre que només un 1,6% es mostren optimistes. El 24,7% restant aglutina els que mantenen una posició neutral.