La cistella de la compra evoluciona en aquestes setmanes marcades pel confinament social i el coronavirus, i un cop omplerta el rebost de provisions el consumidor ha optat pels frescos, els productes de neteja i la rebosteria.

Així es desprèn de les dades recollides per la consultora Kantar durant la setmana del 16 al 22 de març -la primera després que fos decretat l'estat d'alarma-, difoses aquest divendres en un informe que constata que els espanyols "han alterat els seus hàbits de consum i comportament a casa".

"L'aprovisionament d'alimentació i begudes s'ha estabilitzat" en comparació amb les setmanes anteriors, segons els autors de l'estudi, que destaquen l'augment dels productes frescos (peix, carn, fruita, verdura i pa): han passat de pesar un 42 % de la cistella a suposar un 48%, en línia amb la seva importància habitual abans de la crisi sanitària.

"Encara que observem que les ocasions de consum dins de la llar estan creixent al voltant del 25% -derivat del tancament de bars i restaurants-, aquest increment varia molt per categoria", assenyala l'informe, que revela també que puja a les últimes data la compra de plats precuinats i de fàcil preparació perquè la gent "té molt estoc a casa d'arrossos o llegums".

Una altra característica de la cistella actual és la pujada de les vendes de referències "més lligades a la rebosteria, com farines, mantegues, margarines, sucre o nata", reflex que es preparen més postres a casa.

En begudes, les cerveses registren un repunt del 23%, seguides per les d'alta graduació (17%).

Entre les categories a l'alça destaquen la de neteja i alguns productes d'higiene: s'han triplicat les vendes de guants d'ús domèstic i s'han duplicat les de lleixiu i sabons de mans, al que se suma un lleuger increment dels tints per al pèl (8%) a causa del tancament de perruqueries.

En contrast, cau l'adquisició de colònies i maquillatge, penalitzades tant pel tancament de les cadenes de perfumeria com pel canvi en les rutines del consumidor.

Des de Kantar han assenyalat que el consumidor prioritza la proximitat a l'hora de triar supermercat i redueix en un 15% les vegades que va a la compra, tot i que omple més la cistella i gasta més en elles.

Els espanyols van realitzar entre el 16 i el 22 de març un total de 18,3 milions d'actes de compra menys que la setmana anterior, i malgrat això les vendes es van disparar un 10,5% respecte a la mateixa període de 2019.

També s'observa un increment de les compres al súper a través d'internet, fins a representar el 2% del total, una quota "rècord" segons la consultora.

D'acord amb les seves xifres, el consum fora de la llar s'ha reduït a una cinquena part del que és habitual, i el retrocés no és més gran pel fet que algunes cadenes i restaurants mantenen operatiu el servei de lliurament de menjar a domicili i també es poden comprar alguns productes en gasolineres, estancs o màquines de "vending".

Sobre l'enviament de menjar a domicili, Kantar calcula que el nombre de comandes ha caigut un 33%.