La crisi sanitària del coronavirus, a més de generar tota una allau d'Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO), ha portat moltes empreses, entre elles grans companyies, a aparcar temporalment els sistemes de registre horari de la jornada dels seus empleats, o com a mínim a relaxar-los.

Així ho asseguren a Efe fonts d'empreses de tot tipus de sectors empresarials, que admeten que el registre horari, com a mínim, s'ha relaxat en aquesta etapa de confinament, tot i que les empreses eviten admetre en públic quines pràctiques informals han adoptat en aquest període.

Una empresa del sector financer, per exemple, informava fa algunes setmanes per correu electrònic als seus empleats que, en cas de no realitzar-se el registre horari, el sistema generaria per defecte la jornada diària teòrica.

Aquesta comunicació també recordava als treballadors que podien seguir registrant la seva jornada de manera diària si ho volien, però que s'havia "suspès" temporalment aquesta obligació de registrar diàriament la seva jornada com a mesura extraordinària pel confinament provocat pel coronavirus.

En una altra gran empresa, en aquest cas de el sector del transport, admeten que una part del personal, la més relacionada amb el negoci, segueix fent torns més o menys estrictes, però que el personal de tipus més administratiu, que treballa des de casa, " fa el que pot" i "s'organitza" per intentar fer la seva jornada laboral. "El control horari s'ha relaxat moltíssim", admeten.

I el mateix passa en una farmacèutica de país, asseguren a Efe fonts d'aquesta companyia, que precisen que en no acudir ja als serveis centrals de l'empresa, i atès que el personal empleat allà està teletreballant, s'ha optat per "l'autoresponsabilitat" a l'hora de complir l'horari laboral.

En canvi, des d'una empresa multinacional del sector químic expliquen que, si escau, la crisi del coronavirus no ha canviat gaire les seves pràctiques de controls horaris.

"Els operadors de planta segueixen fitxant i fan la seva jornada laboral, i el personal que fa teletreball registra manualment la seva jornada", afegeixen aquestes fonts, mentre que una treballadora del sector universitari també explica que segueix havent de completar un full d'Excel per acreditar les hores que treballa setmanalment, i confessa que ara està treballant més hores fins i tot que abans.

No obstant això, aquests testimonis són minoria en la desena d'empreses consultades per Efe, que asseguren que el confinament, més enllà de deixar paralitzades milers d'empreses a tot el país, ha tingut la conseqüència pràctica de deixar relaxada o una mica aparcada l'obligació de registrar la jornada del treballador, que va entrar en vigor a Espanya l'any passat.

Això no vol dir, però, que els empleats estiguin treballant menys hores des de casa, ja que algunes de les persones consultades per Efe subratllen que ara treballen més hores que abans, tot i que no es registrin enlloc.

Empleats d'una altra farmacèutica expliquen a Efe que la seva empresa els va reduir recentment l'horari teòric setmanal -de 40 a 30 hores- i que els va donar festa dues setmanes, entre les que inclouen la Setmana Santa, però que a la pràctica estan treballant diàriament més hores de les estipulades.

A més, donen per fet que, malgrat que els hagin donat dies de festa, en la pràctica continuaran treballant per recuperar el temps perdut, una obsessió a moltes empreses, que ja comencen a aconsellar als seus empleats que facin torns de vacances en mesos diferents, perquè el mes d'agost no quedi també perdut.

Un treballador d'una gran empresa del sector de les begudes que sol fer feina de carrer i ara està teletreballant comenta a Efe que ara no té l'obligació de fitxar i cobrir un nombre exacte d'hores cada dia, però que els mitjans telemàtics habilitats per la seva empresa ja permeten en la pràctica controlar si està o no connectat.

D'altra banda, el director de tecnologia i innovació de Pimec, Andreu Bru, explica a Efe que aquesta patronal té un servei de registre horari que posa a disposició dels seus socis per comptabilitzar hores de treball des d'ordinadors o mòbils.

Al febrer van usar aquest servei diàriament uns 89.000 treballadors d'empreses associades a Pimec, i al març aquesta xifra va baixar a 77.000 usuaris, un descens menys pronunciat de què es podria esperar, comenta Bru, potser perquè les dades només recullen l'efecte de mig mes de confinament.

Més enllà de constatar que les pimes que no han tancat encara usen sistemes de registre horari, tot i que menys, aquest directiu de Pimec apunta que "les prioritats ara són salvar les empreses", de manera que l'esperit que hi havia darrere del registre horari , el d'evitar hores extra, ara mateix no importa ni a empresaris ni a treballadors, n'estic convençut", conclou.