La decisió de Nissan de tancar la seva fàbrica a Barcelona està ja presa i falten només uns dies perquè es faci oficial, segons les notícies que han transcendit aquest dijous i que han portat la Generalitat a reclamar a la multinacional "lleialtat i claredat", mentre que el comitè promet donar guerra.

El diari japonès Nikkei ha publicat que Nissan Motor va tancar la seva fàbrica a Barcelona com a part de les mesures per reduir costos davant la forta crisi que pateix el sector automobilístic i que traslladarà la producció a d'altres plantes de Renault, amb la qual la firma nipona va crear una aliança fa dues dècades.

La planta de Zona Franca de Barcelona, el centre productiu més important de Nissan a Espanya, dóna feina a unes 3.000 persones, però d'ella i de les fàbriques de Montcada i Reixac (Vallès Occidental) i de Sant Andreu de la Barca (Baix Llobregat) en depenen uns 23.000 llocs de treball entre directes i indirectes, tenint en compte tota la xarxa de proveïdors i subcontractes.

Igual que d'altres firmes del sector automotor, Nissan ha hagut de suspendre la seva producció a molts països primer pels efectes del brot de coronavirus, que va afectar les seves fàbriques a la Xina, i després per la forta caiguda en la demanda a causa de la pandèmia.

Malgrat que l'aliança entre el grup nipó i el francès va entrar en crisi arran de la detenció al final del 2018 del que va ser president de Nissan i Renault, Carlos Ghosn, la pandèmia i la forta caiguda de la demanda de vehicles està acostant de nou les dues companyies per treure profit de la seva aliança, en la qual també està integrada Mitsubishi Motors, segons Nikkei.

Segons sembla, Renault, Nissan i Mitsubishi dissenyaran en els propers dies un programa a mig termini per afrontar la crisi del sector, i el consell d'administració de Nissan ha analitzat aquest pla aquest dijous.

La col·laboració entre Nissan i Renault implicarà, per exemple, que la firma japonesa comenci a produir vehicles de Renault a les seves plantes del Regne Unit, mentre que Nissan Motor planejaria concentrar les seves inversions al Japó, Amèrica del Nord i la Xina.

L'any fiscal del 2019, tancat el març passat, la planta de Barcelona va produir 55.022 vehicles. A nivell global, Nissan va fabricar en aquest exercici 5.360.000 de vehicles, segons les últimes dades Davant d'aquest escenari, la consellera d'Empresa de la Generalitat, Àngels Chacón, ha reclamat "lleialtat" i "claredat" en les seves informacions a la multinacional.

En declaracions a Efe, Chacón ha revelat que aquest dimarts es va reunir amb el president de Nissan a Europa i amb el conseller delegat de la planta de Nissan a Barcelona i que tots dos li van dir que la decisió "no estava presa" i la van remetre a la presentació de resultats que farà el grup japonès el proper 28 de maig.

Per la seva banda, el president del comitè d'empresa de la planta de Nissan a Barcelona, Juan Carlos Vicente, ha assegurat que la plantilla "seguirà donant guerra fins al final" per intentar evitar el tancament de la fàbrica i ha advertit a la companyia que "si se'n van els costarà molt car".

Tot i que ja fa setmanes que van arribant notícies cada vegada més descoratjadores sobre el futur dels centres de Nissan a Barcelona, Vicente ha reconegut en declaracions a EFE que els treballadors han rebut avui amb especial por la informació que publica el diari japonès Nikkei sobre el tancament de la fàbrica.

"La direcció de Nissan a Barcelona ens diu que encara no saben res de manera oficial. Nosaltres continuem amb la nostra vaga indefinida i seguirem donant guerra fins al final", ha afirmat el sindicalista.

Vicente ha apuntat que el comitè "té molt clar que si Nissan se'n va de Barcelona li costarà molt car". "La situació és fotuda, però que no cregui que els ho posarem fàcil. Si se'n van, almenys que el cost no l'hagin de pagar els contribuents, sinó la multinacional", ha subratllat.

Tot i que la pandèmia fa impossible cridar a la manifestació als carrers, el comitè manté la vaga indefinida que va iniciar el passat 4 de maig i que ha obligat a aturar la producció que s'havia reiniciat a la Zona Franca després de la parada obligada per la Covid-19, mentre que els treballadors continuen afectats per un ERTO.

Aquesta mateixa setmana, el secretari general de CCOO, Unai Sordo, va aprofitar una visita a la Moncloa per demanar al president del Govern central, Pedro Sánchez, que faci gestions i que busqui la implicació de Renault per trobar una sortida a la crisi de Nissan a Barcelona, el que passaria per atorgar un nou model a aquestes fàbriques.

El sindicat confia que la solució pugui venir de la mà de Renault, i en concret del paper que pugui jugar el futur conseller delegat de la marca francesa, Luca de Meo, que fins fa uns mesos era el president de Seat.

Pedro Sánchez ja es va entrevistar el passat 22 de gener a Davos (Suïssa) amb el president de l'aliança global Renault Nissan Mitsubishi, Jean-Dominique Senard, qui es va comprometre en principi a no acomiadar els treballadors de les plantes de Nissan a Barcelona, Cantàbria i Àvila, segons han assenyalat fonts de l'Executiu.

La fàbrica de la Zona Franca ha anat perdent càrrega de treball de manera gradual en l'últim any, el que va portar al final del 2019 a plantejar un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) amb 600 prejubilacions, mentre que, en paral·lel, la direcció de la planta de Cantàbria va presentar-ne un altre amb 80 prejubilacions.

Abans de la irrupció de la Covid-19, la planta barcelonina ja treballava amb un 20% de la seva capacitat i els sindicats portaven mesos reclamant un pla industrial per reflotar la fàbrica.

Aquesta és la pitjor situació en què s'han trobat mai els treballadors de Nissan a Barcelona, que el 2009 va fer front a un ERO de 581 persones mitjançant prejubilacions i baixes incentivades al mateix temps que incloïa més flexibilitat en el conveni col·lectiu.