Els darrers estudis apunten que la pandèmia ha duplicat el nombre de persones que treballa des de casa. Un fenomen que s'ha sumat a un èxode de les ciutats cap a zones rurals o de costa: als municpis de la Costa Brava s'hi han empadronat 4.000 persones, la majoria provinents de l'àrea metropolitana de Barcelona, que s'han instal·lat a la seva segona residència.

El problema de les segones residències és que, sovint, no tenen els espais adequats per al teletreball ni les connexions a internet d'alta capacitat que demanden molts professionals. Una problemàtica que vivers d'empreses com Nexes, situat a Vulpellac, ha solucionat.

Quim Gudayol, director de Nexes, explica que tenen diferents perfils de treballadors, «com l'Steve, que treballa per a una multinacional americana i té un espai a Nexes, o empleats d'una enginyeria de Riudellots, que arran del confinament van ocupar un despatx del nostre viver». Altres perfils són els d'empreses i professionals de grans ciutats, com Barcelona, per exemple, que tenen segona residència a la zona i opten per treballar des de Nexes un o més dies durant la setmana.

Emprendre en temps de crisi

La crisi econòmica derivada de la pandèmia no ha afectat el viver, que ha incorporat dues noves companyies, una de serveis d'enginyeria fotovoltaica i una altra de distribució de productes farmacèutics.

Sergi Illa, un dels socis de Fotovol, explica que van optar per instal·lar-se a Nexes «per una qüestió de costos, per les sinergies que es generen entre empreses i pel suport que rebem des del viver». «A més, ens oferien la possibilitat d'adaptar-nos a un possible creixement, com així ha estat, ja que en pocs mesos hem passat d'un despatx de 8 metres quadrats a un de 14, i finament a una nau».

Illa admet que el seu sector -la fotovoltaica- passa per un bon moment, i espera continuar creixent en volum i plantilla. No obstant això, admet que algunes decisions d'inversió s'estan posposant.

Gudayol recorda que en plena pandèmia «algunes de les nostres empreses van haver de repensar el seu negoci, ja que havien sofert una sotragada important i una davallada dels seus ingressos i, nosaltres, conscients de la seva problemàtica, vam rebaixar-los el lloguer. Als emprenedors que no van facturar res els mesos d'abril i maig, no els vam cobrar res en aquests dos mesos».

Propietat de l'Ajuntament de Forallac, a banda dels diferents oficines, naus i espais de coworking, compta amb un servei d'assessorament per a aquelles persones que volen crear el seu pla d'empresa o sol·licitar informació puntal.