Creix la preocupació dels espanyols pel que fa a la seva situació financera. De cara als propers mesos, la sensació de risc en el nivell d'ingressos agafa força, segons recull l'«Informe Perspectives del Consumidor» de Kantar, encara que les opinions estan molt polaritzades. Mentre que prop de la meitat dels entrevistats (el 47%) considera que els seus ingressos es mantindran en els propers mesos, l'altra meitat dels consumidors es mostra pessimista o insegur.

En concret, un de cada tres ciutadans, concretament el 27%, pensa que els ingressos poden baixar, una xifra que s'ha triplicat des de l'onada anterior, mentre que un altre 23% no sap com evolucionaran. Aquesta situació d'incertesa recorda la que es va viure els anys 2012 i 2013, el punt més baix de la crisi anterior.

De forma general, després de l'estiu la confiança del consumidor espanyol ha baixat de manera dràstica. L'índex de Comportament, que va entrar en el període anterior en xifres negatives després d'un any en positiu, descendeix ara fins -21, un nivell que no registrava des de 2015.

Aquest indicador es genera a partir de la valoració de la situació econòmica pròpia i de país, la valoració del moment de consum i les perspectives econòmiques a 6 mesos. Els 4 components de l'índex han baixat en aquest període, sent la situació econòmica de la llar l'únic valor que es manté en positiu.

Moment per reduir el consum

El panorama és negatiu: a més d'augmentar la percepció que els ingressos poden baixar o fer-se inestables, domina la idea que l'atur seguirà creixent. De fet, des de 2011 no hi havia una perspectiva tan negativa sobre el creixement de la desocupació.

En conseqüència, s'eleva també la gent que veu necessari controlar la despesa. D'acord amb l'estudi de Kantar, en aquest període creix el nombre de consumidors que creuen que és moment de reduir els nivells de consum, arribant al 40% de la població, davant del 54% que opina que cal mantenir-los.

En aquesta situació, la valoració del moment per realitzar compres es concentra en l'alimentació i cura de la llar. Tot allò que estigui relacionat amb despeses que siguin més supèrflues com poden ser els viatges, les millores a la llar o el turisme, ha quedat totalment congelat.

La precaució també afecta tot el que estigui relacionat amb el sector de l'oci, que tot i que segons l'estudi «sempre ha estat en valors positius», també s'ha desplomat. Ha descendit fins i tot la intenció de compra de dispositius mòbils, videojocs i reproductors de música, que en els darrers anys sempre havia anat a l'alça.

Baixada dràstica

En aquest sentit, els autors de l'informe destaquen que el mercat immobiliari i de les reformes i la decoració de la llar són molt representatius de la situació en què es troba la confiança del consumidor, ja que aquest tipus de grans despeses solen baixar dràsticament quan apareix la menor inseguretat, mentre que en temps de bonança es porten a terme amb il·lusió i sense pensar-ho massa. Què ha passat en aquest període de temps? Es va observar un repunt abans de la crisi originada per la pandèmia de covid-19, però en els últims tres períodes es detecta una brusca retracció en les despeses associades a la renovació o canvi de la llar.

Pessimisme econòmic

Així, mentre que la intenció del consum s'ha reduït als productes que resulten imprescindibles per a les famílies, les dades del Banc d'Espanya mostren que l'estalvi de les famílies està en xifres màximes. En línia amb aquest comportament, el consum i venda d'automòbils, que van col·lapsar durant el darrer estat d'alarma decretat pel Govern, continuen a nivells molt inferiors a anys precedents, quelcom que vol dir que els consumidors no acaben d'estar convençuts que la situació hagi de millorar en els propers mesos i prefereixen ajornar la compra de vehicles si no és absolutament necesària.

L'estudi realitzat per Kantar destaca també la gran diferència existent entre com valoren els espanyols l'economia domèstica i com valoren l'economia del país, mostrant un elevat nivell de pessimisme cap a la situació econòmica espanyola. Aquesta bretxa entre les dues mètriques no era tan gran des del període 2010-2015.

Aquest informe també mostra que darrerament s'ha vist molt afectada la confiança dels ciutadans en què es registri una millora de la situació que es viu al país, i actualment un 71% dels consumidors espanyols consideren que l'economia del país estarà pitjor o molt pitjor en els pròxims sis mesos.