El Consell de Ministres ha donat aquest dimarts 'llum verda' al rescat públic de l'aerolínia Air Europa per valor de 475 milions d'euros a través de dos préstecs amb sis anys com a termini màxim d'amortització, en una operació "necessària" a causa del "caràcter estratègic" de la companyia presidida per Juan José Hidalgo per a la indústria turística i l'economia espanyola.

La Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI) entrarà en el consell d'administració d'Air Europa amb dos llocs i podrà decidir sobre el nomenament del CEO i sobre possibles regulacions d'ocupació en la companyia. El Govern també es reserva "la capacitat per a poder donar l'opinió i traslladar criteris" respecte a la compravenda o aliances de la companyia.

La ministra d'Hisenda i portaveu del Govern, María Jesús Montero, ha anunciat en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres que el Govern ha autoritzat el Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques, gestionat per SEPI, la primera operació amb càrrec a aquest fons, que suposa el suport públic temporal a la companyia aèria Air Europa.

"Air Europa presenta, segons el parer del fons de solvència, un servei essencial per a assegurar la connectivitat d'Espanya i contribueix a garantir una adequada oferta de les destinacions turístiques afavorint al conjunt dels usuaris. Tot això li confereix el caràcter estratègic que és preceptiu", va explicar la ministra.

Es tracta de la primera operació d'aquest tipus que autoritza l'Executiu des de l'aprovació d'aquest fons el mes d'agost passat. Air Europa va demanar aquest préstec el mes de setembre, davant la delicada situació financera que travessa a conseqüència de la caiguda del trànsit derivada de la crisi sanitària. El rescat aporta 75 milions més dels sol·licitats en inici, atès que en aquest període la situació ha empitjorat per l'enfonsament del trànsit aeri.

Es tracta d'un suport públic de 475 milions d'euros, que es canalitzen a través d'un préstec participatiu per import de 240 milions d'euros i d'un altre préstec ordinari de 235 milions.

"Tots dos instruments estan inclosos en la norma que regula aquest fons de solvència", va explicar la ministra, qui va indicar que Air Europa disposarà de sis anys com a termini màxim per a amortitzar la totalitat dels préstecs rebuts.

Montero va explicar que el fons, dotat amb 10.000 milions, té com a objectiu oferir suport públic temporal a companyies no financeres que estiguin afectades per la pandèmia i que siguin considerades estratègiques per al teixit productiu a escala nacional o regional.

"En el cas de Air Europa, l'impacte negatiu de la pandèmia és evident a causa de la dràstica reducció del trànsit aeri per la menor mobilitat dels ciutadans i també per la menor arribada de turistes. En concret, Air Europa ha registrat una reducció de la seva activitat xifrada en, aproximadament, un 95% en termes de vols en el període abril juny", va justificar la ministra.

Montero va explicar que Air Europa és la segona aerolínia espanyola amb major nombre de vols per a les destinacions internacionals, "ho fa a 130 aeroports de 60 països, la qual cosa posa de manifest la dimensió de l'impacte en el sector turístic espanyol".

"A més, aquesta aerolínia és un operador significatiu del 'hub' de l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas per la seva contribució a la connectivitat d'Espanya especialment amb Iberoamèrica, així com per la connexió amb els arxipèlags canari i balear amb la resta d'Espanya", va explicar Montero, qui va assegurar que en termes d'ingressos suposa el 18% de la xifra global del conjunt de les companyies aèries espanyoles.

Al seu torn, Air Europa, la companyia sol·licitant de l'ajuda, ha presentat el preceptiu pla de viabilitat, que compta amb el vistiplau del consell gestor d'aquest fons.

Condicions dels prestecs

La portaveu del Govern va avançar que els préstecs s'oferiran amb diverses condicions, entre les quals va destacar el nomenament de dos consellers per part de SEPI i que el conseller delegat estigui consensuat també amb la societat pública.

"Es reserva la possibilitat de nomenar dos consellers en el consell d'administració de Air Europa que acompanyin l'esdevenir de la companyia i per tant per a garantir que la destinació d'aquests diners públics s'empra en la major eficiència i la millor transformació que ha d'experimentar Air Europa per a adaptar-se a les condicions de l'entorn", va explicar Montero.

El Govern podrà opinar sobre la compravenda d'Air Europa

La ministra també va explicar que el Govern "es reserva una capacitat per a poder donar l'opinió i traslladar criteris" respecte a "la possibilitat que s'autoritzin operacions de major nivell en relació amb la compravenda d'Air Europa o en relació amb les aliances que Air Europa pugui desenvolupar en aquest nou marc de configuració de les empreses del sector de l'aviació després de la pandèmia".

Aquesta ajuda podria desbloquejar la compra de l'aerolínia per part d'Ibèria que esperava l'aprovació d'aquest rescat per a renegociar el preu de la companyia. En principi estava pactat en 1.000 milions, però la companyia del grup IAG creu que ja "no val el mateix", segons va explicar Luis Gallego, conseller delegat de IAG i expresident d'Ibèria divendres passat, després de la presentació dels resultats trimestrals del grup.

Gallego va dir que Ibèria s'asseuria a negociar de nou les condicions de l'operació quan l'Executiu aprovés el rescat de Air Europa, que pertany al grup Globalia.

La ministra també va explicar que l'ajuda inclou altres qüestions com que per a realitzar "regulacions d'ocupació" en el si de la companyia, ha de ser autoritzat per part de la mateixa SEPI.

"Són condicionants per a garantir que l'operació permetrà que la companyia pugui sortir a flotació després aquesta situació temporal, provisional provocada per la pandèmia", va explicar la ministra, recordant que un dels requisits exigit a empreses sol·licitants d'ajudes és que aquestes siguin necessàries "amb motiu de l'agreujament de la seva situació per la pandèmia" i no per situacions prèvies "que fan que l'empresa pugui tenir majors dificultats perquè en el futur pugui reemborsar aquests fons o pugui considerar-se que no és del tot solvent".

Montero va explicar que l'objectiu del Govern per a aquesta "companyia estratègica" és aconseguir que pugui "transitar" aquesta situació de pandèmia per a poder aconseguir posteriorment recuperar la seva plena capacitat de vol i totes les seves connexions internacionals.

"Es tracta d'una empresa solvent, estratègica, que ha presentat un pla de viabilitat que ha comptat amb el vistiplau del consell rector del fons i per tant compleix tots els compromisos de la norma aprovada", va concloure la portaveu.