Aquest dilluns les grans superfícies han pogut obrir tot l'espai de venda. Després de diverses setmanes limitats a un màxim de 800 m2, viuen l'inici de la desescalada com un "alleujament". Ho assegura a l'ACN el responsable de Fes Més a Sant Pere de Ribes (Garraf), Rafa Vizuete. Dirigint una botiga de 2500 m2, veu "incoherent" haver tingut limitada la zona de venda com a mesura per frenar la covid, "perquè s'acumulaven més clients en menys espai". Una crítica compartida per la responsable de Kiabi al mateix Parc Comercial Rambla del Garraf, Soraya Vallejo, que veu "contradictòria" la restricció que hi havia fins ara. Superada la limitació d'espai, anhelen que el confinament municipal dels caps de setmana s'aixequi "el més aviat possible".

El DOGC de dissabte passat recollia que les botigues ja poden obrir a partir d'aquest dilluns "amb independència de la seva superfície comercial", sempre i quan mantinguin l'aforament restringit al 30%. Un aixecament parcial de les limitacions que els comerciants entomen com "un respir" i "un petit pas cap a la normalitat". I és que els grans establiments consultats per l'ACN asseguren que haver tingut l'espai de venda acotat a 800 m2 durant les últimes setmanes els ha condicionat força l'organització interna i la relació amb els clients.

"Quan tens una zona de la botiga tancada, dona la casualitat que el client sempre vol algun producte d'aquella secció", explica Rafa Vizuete. El responsable de Fes Més a Sant Pere de Ribes apunta que, per resoldre aquests casos, els treballadors han hagut d'esmerçar més esforços per acostar als clients tots els productes de zones restringides. "Hi ha seccions que deixen de ser autoservei i això condiciona la feina de tots els treballadors", lamenta.

Després de l'experiència de les últimes setmanes, qüestiona l'eficàcia de la restricció d'espai de venda com a mesura de seguretat sanitària. "Hauria estat més coherent tenir els 2.500 m2 oberts, perquè el client té més espai, com passa a partir d'avui, encara que s'hagi de reduir l'aforament", es queixa. A pocs metres de la seva botiga, la responsable de Kiabi, opina en el mateix sentit. Soraya Vallejo veu "contradictori" haver-se hagut d'ajustar a 800 m2, i assegura que s'han resignat a seguir la normativa.

En el cas de Fes Més, Vizuete assegura que hi ha hagut "moltíssims" clients que no han comprès la restricció. "Ells volien un producte i sovint s'enfadaven perquè no entenien que no poguessin consultar-lo", diu aquest responsable de centre de bricolatge i decoració, que assegura que també hi ha hagut diversos casos de clients que no estaven assabentats de les limitacions decretades pel Govern per frenar la pandèmia. "Els hem hagut de fer entendre que hem estat obligats a tancar algunes zones", apunta.

Segons Vallejo, a Kiabi no s'han trobat amb aquesta situació. En el seu cas, la responsable de botiga destaca que han constatat un augment considerable del servei 'clica i recull', amb el qual els clients han fet la comanda a través d'internet i han anat a la botiga per endur-s'ho cap a casa. "Això els ha permès comprar productes de la zona tancada i ens ha facilitat la feina a tots", assegura Vallejo.

Pel que fa al gruix de facturació al Fes Més, Vizuete diu que haver tingut limitat l'espai a 800 m2 no els ha perjudicat en excés. Just al contrari, explica que els últims mesos han constatat un augment global de vendes, especialment en el sector del bricolatge, "perquè hi ha moltes persones que han decidit fer elles mateixes reparacions per a les quals abans contractaven un servei extern".

Sí que ha observat, però, una davallada de l'activitat en cap de setmana a causa del confinament municipal. Mentre comprèn que la limitació d'aforament és una mesura que caldrà assumir durant una llarga temporada, demana que la restricció de mobilitat de divendres a diumenge s'aixequi "quan abans, millor", ja que això sí que ha fet minvar les vendes "els dies que habitualment són més forts".

Una petició a la qual s'hi suma Soraya Vallejo. Diu comprendre la necessitat sanitària d'haver de limitar els desplaçaments, però també reconeix que s'apropa la campanya de Nadal i assegura que el confinament perimetral els pot arribar a condicionar la facturació. "Esperem que aquesta restricció desaparegui a principis de desembre i de cara al Nadal puguem tenir les vendes el més normal possible", afegeix.