Quan som petits ens insisteixen molt en què diguem «gràcies». De fet, a mi em deien que si m'oferien alguna cosa, per exemple un suc de taronja, el rebutgés i a més donés les gràcies. Ser agraït amb qui és amable, amb qui t'ajuda, et dona un present, etc. és una de les primeres normes de cortesia que tots interioritzem, però que amb els anys, oblidem. «Gràcies» és una paraula molt poderosa i en el nostre dia a dia, amb els deures i les obligacions, potser no la fem servir prou.

Ningú dubta que a tots ens agrada que es reconegui la nostra feina, sentir-nos valorats per les nostres capacitats i implicació. Un simple gest d'agraïment per part de companys i superiors serà un factor motivador de gran importància. Aquestes actituds donaran lloc a ambients laborals més humans i proclius a relacions més flexibles i de confiança en l'entorn laboral. És difícil imaginar que un equip de treball pugui obtenir els millors resultats sense un ambient de confiança i respecte entre els seus integrants. I és que a part del salari econòmic, en una empresa també existeix el que s'anomena salari emocional.

L'absència d'aquest bon fer donarà lloc a ambients laborals tòxics, en els quals les enveges i picabaralles estaran a l'ordre del dia. Probablement, tots hem tingut alguna desagradable experiència d'aquest tipus. A l'hora de donar les gràcies, també és important com es donen. No es pot ser agraït amb desgana, donant-les sense convenciment ni veritat, perquè això es nota i perd tot l'efecte. Per tant, et deixo uns consells per si, a partir d'ara, decideixes practicar més l'exercici de ser agraït:

1. Enfoca la teva gratitud en el que l'empleat realment ha fet. En lloc de dir-li «gràcies per la teva bona feina» seria més efectiu dir alguna cosa com «gràcies per quedar-te fins tard; la teva dedicació en aquest projecte fa que l'empresa creixi».

2. Si no ho sents, no ho diguis. Els teus companys sabran immediatament si el «gràcies» va ser o no sincer. Fer-ho ha de ser un acte que vingui del cor. En cas contrari, no funcionarà.

3. De la mateixa manera, no mostris agraïment quan no es mereix. Si vas pel món agraint a qualsevol, no significarà molt quan realment valgui la pena.

4. Recorda que per això també serveixen les xarxes socials. Agraeix públicament (des del teu compte personal o des del de la marca) als companys esmentant-los a Twitter i Facebook i fes-los saber perquè els aprecies. Pots instituir alguna cosa així com «l'empleat de la setmana», on nomenes una persona per la seva bona tasca. Ells valoren que agraeixis el seu esforç i que, a més, ho facis saber als altres.

5. Utilitza el llenguatge no verbal: quan puguis fes-ho de manera presencial, amb contacte ocular i en un moment de tranquil·litat. Els missatges, correus electrònics o trucades fan els agraïments més pobres i menys humans.

6. Para atenció i escolta: un dels principals propòsits de donar les gràcies als companys de feina és mostrar-los que els aprecies. I no hi ha millor manera de mostrar-los la teva estima que escoltant les seves idees, somnis i la seva retroalimentació. La propera vegada que tinguis una reunió o una conversa amb algú del teu equip, fes l'esforç d'escoltar-la amb atenció.

7. No només et fixis en la gent més propera, tingues en compte la gent de l' staff, els auxiliars... Per exemple, els de la neteja, els del menjador, els missatgers... Ells també col·laboren en l'èxit de l'empresa i es mereixen el teu reconeixement.