Les emprenedores denuncien que les barreres que limiten l'accés a capital en igualtat de condicions es mantenen i fan que bons projectes amb lideratge femení caiguin pel camí i només sobrevisquin els «extraordinaris», aquells a qui «és impossible dir que no"» Així sintetitza Begoña Perdiguero, la cap de la unitat d'start-ups d'Acció la situació de l'emprenedoria a Catalunya, on només el 22% de les start-ups estan creades per dones. A Espanya, els projectes amb lideratge femení tan sols capten el 2% dels fons de les rondes de finançament més altes. Coincidint amb el Dia de la Dona Emprenedora, les creadores d'start-ups exigeixen deixar de ser considerades un «fet exòtic» pels business angels i començar a caminar de veritat cap a l'equitat.

«Cada cop veus que hi ha més dones quan parles amb emprenedors i inversors. No es pot parlar d'una allau però sí que hi ha un canvi respecte a fa 15 anys», remarca la cap de la unitat d'start-ups de l'Agència per la Competitivitat de l'Empresa. Tot i aquesta tendència positiva, només 2 de cada 10 emprenedors catalans eren dones a principis d'any, segons dades recollides per Acció. Moltes vegades, es tracta de projectes que sobresurten per sobre de la resta i als quals «és impossible dir que no». «Es té la percepció que si ets una dona portant una start-up has de ser extraordinàriament bona», reitera Perdiguero.

I és que els equips formats només per homes tendeixen a concentrar gran part del finançament. Aquests grups sempre acaparen més de la meitat del finançament en totes les categories però la diferència es dispara en les sumes més altes. El Mapa de l'Emprenedoria 2020 que elabora la plataforma South Summit cada any mostra que a Espanya les rondes de finançament a partir d'un milió d'euros es van destinar en un 68% dels casos a start-ups amb lideratge únicament masculí. En canvi, els equips formats només per dones tan sols es van endur el 2% del finançament en el rang entre 1 i 3 milions. Els grups híbrids van emportar-se el 29% restant.

Les rondes d'entre 250.000 i 500.000 euros van ser en un 58% de les vegades per a equips només formats per homes; un 38% per a grups híbrids i tan sols un 5% per a projectes encapçalats per dones.)

Revolucionar el negoci

«El món de l'emprenedoria demana molt perfil femení, però se li dóna molt poc suport», explica Patrícia Pallarès, directora de projectes de Contel Home Office, que ha tirat endavant una nova vertical del negoci durant la pandèmia. Pallarès se sent afortunada d'haver rebut la confiança de posar en marxa una secció de mobiliari per treballar des de casa i vendre-ho per Internet en una empresa familiar amb quaranta anys d'història, que «mai havia apostat per l'e-commerce» i, fins ara, es dedicava al disseny d'oficines. «Ha sigut un canvi exponencial i molt diferencial de tot el que havíem estat fent fins ara», assenyala.

Vinculada al món de les start-ups des de fa anys, assegura que anar pel seu compte hauria sigut molt més complicat: «Potser algun dia em llenço a emprendre fora de l'empresa i espero poder trobar suports», diu Pallarès, que veu amb estupor com alguns inversors celebren els pactes tancats amb dones com si fossin alguna cosa extraordinària, quan, en el fons, representen un percentatge molt baix de la seva actuació. «Necessitem bons inversors que se sentin orgullosos d'invertir el 65% del pressupost en dones emprenedores», subratlla. «Les dones no només som comunicadores o creatives, també som tecnològiques, empresàries, dones de negoci i tenim la mateixa capacitat que els homes. Només és una qüestió d'equilibrar. Si trobéssim aquesta sinergia funcionaria tot molt millor», reivindica.

Intel·ligència artificial

Precisament, en el sector de la tecnologia un dels àmbits on la bretxa de gènere es fa més palesa en el moment de crear una empresa. Segons dades de l'Informe del Global Entrepreneurship Monitor, a l'Estat menys del 2% de les dones que desenvolupen una empresa en una fase inicial desenvolupen la seva activitat en sectors altament intensius en tecnologia; tot i que és un àmbit que, a Catalunya, ja supera en ocupació el de l'automoció. «Cada vegada que vaig a fer una xerrada o a presentar el projecte són l'única dona», explica Mar Masulli, consellera delegada i confundadora de BitMetrics, una start-up que ha creat un prototip de càmera amb intel·ligència artificial que dota de visió i capacitat d'afrontar canvis als robots industrials. L'objectiu de l'empresa és que aquest projecte de «deep tech» sigui accessible per petites empreses manufactureres, que només haurien de pagar una «subscripció» i no assumir tot el cost.

Argentina d'origen i establerta a Barcelona des del 2014, va posar en marxa BitMetrics fa tres anys fent servir l'experiència d'haver posat en marxa dos negocis previs, una distribuïdora de cosmètica ecològica que encara segueix en peu i una marca que no va funcionar. Assegura que per les dones «és bastant més difícil» accedir a capitals, un fet necessari per poder crear qualsevol empresa emergent. Per això, explica que per aconseguir un procés més igualitari, grups de dones 'business angels' com We Rock o Women Angels for Steam estan intentant donar suport a aquestes iniciatives empresarials disruptives i amb lideratge femení. Masulli insisteix que en el seu cas «es considera afortunada» perquè tant inversors femenins com masculins estan interessats en el projecte. De fet, Bitmetrics té en marxa una ronda d'un quart de milió d'euros, que està "anant molt bé" i esperen poder llançar la càmera al mercat el 2021.

Plantar cara a Nespresso

Amb 32 anys, Beatriz Mesas acaba d'engegar, de bracet amb dos socis, una empresa emergent dins del sector del cafè, d'Incapto Coffee, terme en llatí que significa «no captiu», és a dir, lliure. Es presenten com una alternativa al cafè encapsulat i competeixen amb grans marques com Nespresso. Malgrat ser petits, l'start-up ha agafat embranzida. Les seves màquines només funcionen amb cafè en gra torrat i el molen, en un retorn als orígens quan el cafè es molia a casa. Mesas tanca un cercle empresarial: ve d'una família a qui el cafè els corre per les venes. Els pares van obrir ara fa quinze anys una fàbrica a Alcover (Alt Camp), sota el nom comercial de 'Cafè Ciano', on setmanalment torren varietats de cafè d'arreu del món. Després d'un temps viatjant per països productors, Mesas va decidir engegar una nova línia de negoci.

«Vam detectar un nínxol de mercat en el consum de cafè acabat de moldre, molt més bo i sostenible que les càpsules», explica la jove emprenedora. En molt poc temps ja superen el mig miler de compradors, atrets per una màquina que omple una tassa de cafè acabat de moldre en menys de 30 segons, sense generar residus. La màquina val 379 euros i es pot aconseguir a preu reduït si el comprador accepta la subscripció per comprar-hi cafè en gra. La iniciativa, arrencada en ple confinament, acabarà atrapant la facturació anual del negoci familiar -d'uns 600.000 euros.