L'empresa biotecnològica gironina BDF Natural Ingredients ha decidit portar el teletreball a un altre nivell. Aquesta companyia amb seu al Parc Científic i Tecnològic ha aprofitat la sacsejada del coronavirus per treure el màxim partit del treball a distància a través d'un projecte singular: proposar als empleats fer feina mentre viatgen en autocaravana.

La iniciativa d'aquesta companyia especialitzada en la investigació i producció de nous ingredients per a la indústria alimentària va sorgir a partir del confinament del març passat. Consisteix a convidar aquells empleats que vulguin a escollir un destí i passar una setmana en una autocaravana per treballar mentre viatgen, una combinació que s'ha batejat amb el nom de workation, terme que uneix els mots work (treball) i vacation (vacances).

El director general de BDF Ingredients, Jordi Bosch, explica que la participació és voluntària i el treballador s'apunta en una llista. Quan arriba el seu torn, agafa el vehicle amb els acompanyants que triï (els més joves escullen els amics, i la resta la família) i a voltar. La jornada laboral d'aquella setmana és reduïda, compta amb un horari flexible i l'empleat ha de presentar un pla de treball.

Tasques no habituals

«Fins ara hi han participat 5 o 6 treballadors (de la vintena que conformen l'empresa) de diversos departaments: Finances, I+D, comercials, tècnics... I en general ha tingut una molt bona rebuda», relata Bosch. Els participants han escollit destins propers, com ara el Pirineu o la Costa Brava, tot i que alguns fins i tot s'han aventurat fins a Cantàbria, i han aprofitat per fer turisme. «Alguns han seguit amb les mateixes tasques que feien a l'oficina, i altres han optat per fer aquelles feines que habitualment no tenen temps de fer. Per exemple, vam demanar que elaboressin material gràfic per llançar un producte nou que estem elaborant». El projecte s'anomena «Teletreballs forçats», un nom xocant posat amb tota la intenció. «Volíem cridar l'atenció dels empleats, que fos una mena d'esquer per motivar els treballadors», diu el director de la firma.

Els empleats venien curtits en aquest tipus d'activitats ja abans de l'esclat de la pandèmia. L'empresa havia reestructurat la seva àrea de treball al Parc per reduir l'espai d'oficines i havia implantat mesures per potenciar el teletreball. També té flexibilitat horària i està acostumada a aplicar mesures per motivar el personal, com ara la celebració de calçotades o un viatge de feina a les illes Canàries aprofitant la filial que hi tenen. De fet, la firma fins i tot té a la plantilla un Hapiness Manager que s'encarrega de gestionar el nivell de satisfacció personal i professional de l'equip, i de crear un ambient agradable perquè els empleats gaudeixin de la feina que fan.

«Buscàvem una manera de motivar i d'animar el personal, i realment tothom està molt content. Aquest pont del desembre ja tenim una nova persona a la llista, i la resta està esperant a veure com evoluciona la pandèmia per apuntar-s'hi», remarca Bosch. L'única pega que s'han trobat els treballadors és amb el tema de les telecomunicacions. «Un d'ells va marxar sense inversor de corrent, i es trobava a prop de Baqueira; a vegades hi havia problemes de cobertura, però ho vam poder solucionar bé». El director de BDF Natural Ingredients diu que tot i la pandèmia han pogut tirar endavant, ja que són un sector essencial. Però la situació els ha portat a buscar noves fórmules per motivar el personal. I les han trobat, a bord d'una autocaravana.