L'empresa Liquats Vegetals ?propietària de la marca de begudes vegetals Yosoy? ha engegat un projecte per revaloritzar el cultiu de civada per al consum humà, que actualment té un caràcter residual a Catalunya.

Amb l'ajuda de l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària de la Generalitat (IRTA), la iniciativa busca, d'una banda, veure quines zones geogràfiques són més viables per produir civada i, de l'altra, com integrar el cultiu d'una forma rendible i sostenible, tant per al pagès com per al medi ambient. La directora de compres de Liquats Vegetals, Clara Garcia, explica a l'ACN que els objectius principals del projecte són «poder obtenir la matèria primera de proximitat» i alhora «fer un pas més en la qualitat de la civada».

La prova pilot, que es troba en una fase embrionària, ha arrencat amb l'estudi de tres camps experimentals a diferents zones de Catalunya: Taradell (Osona), Artesa de Segre (la Noguera) i Sucs (Lleida). Joan Serra, investigador de l'IRTA, relata que els assajos que s'estan fent van encaminats «a veure diferents aspectes agronòmics relacionats amb el cultiu de la civada».

L'objectiu, diu, «és veure si aquests cultius són atractius pel pagès, ja sigui pel volum de producció com també perquè les pràctiques de cultiu siguin fàcils». A més, assegura l'investigador, la idea és que aquest conreu es pugui fer de manera sostenible i que l'impacte sobre el medi ambient sigui el més reduït possible.

Serra explica que a Catalunya hi ha conreu de civada però, majoritàriament, està destinat a l'alimentació del bestiar. «Per consum humà n'hi ha molt poc», explica l'investigador. Això ha fet que l'empresa Liquats Vegetals, que produeix begudes de civada, hagi decidit tirar endavant aquest projecte per evitar haver de comprar el gra fora de Catalunya. En aquests moments, l'empresa el compra, principalment, als països nòrdics i a diferents productors de l'Estat.

La directora de compres de la companyia amb seu a Viladrau explica que, si disposessin d'una producció a escala industrial a Catalunya, hi hauria diversos avantatges com ara «tenir el producte més a prop, fet que suposaria un impacte logístic menor i un contacte més directe amb els col·laboradors», detalla Garcia.