Les empreses concessionàries Acesa, Autopistas España i Invicat –companyies del grup Abertis- van signar ahir l’acord per acomiadar 340 treballadors a través d’un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) arran de la fi de les concessions a diverses autopistes catalanes el proper 31 d’agost. Els afectats són empleats de l’AP-7, l’AP-2, la C-31, la C-32 i la C-33 vinculats a peatges i serveis centrals o de suport. L’ERO no afectarà, en canvi, la plantilla encarregada del manteniment de les vies, que seguirà treballant tres mesos després que finalitzi la concessió i posteriorment passarà a formar part de la nova empresa a la qual s’adjudiqui el servei. Els sindicats presents en el moment de la firma van ser CCOO, la UGT, USO, la CGT i PITA.

Inicialment, l’ERO plantejava l’extinció de 348 contractes. Consultada per l’ACN, però, Abertis va informar que la xifra ha quedat finalment reduïda a 340.

Els treballadors acomiadats rebran la indemnització màxima per acomiadament improcedent, segons ha informat Abertis en un comunicat. Pels que van incorporar-se al grup abans del 2021, la compensació serà de 45 dies per any treballat, amb un màxim de 42 mensualitats, mentre que els que van entrar «a posteriori» tindran una indemnització de 33 dies per any treballat, amb un màxim de dos anys. El personal amb una indemnització més baixa rebrà una compensació mínima de 45.000 euros, mentre que als empleats amb una antiguitat mínima de dotze anys se’ls afegirà una compensació lineal de 7.500 euros. Pel que fa als majors de 55 anys, se’ls aplicarà el conveni especial de cotització per a majors de 55 anys.

Per altra banda, tots els empleats afectats per l’ERO es podran beneficiar d’un pla de recol·locació externa. En cas que les empreses que s’encarreguin de la concessió necessitin personal, els treballadors acomiadats també tindran preferència a l’hora de ser contractats. Aquesta mesura estarà vigent fins al 2024. Finalment, empresa i sindicats han acordat que la plantilla acomiadada gaudirà d’una assegurança mèdica durant un any a càrrec de la companyia.

El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, Jordi Puigneró, va reclamar fa uns dies a l’executiu central el traspàs de totes les competències en matèria de carreteres a Catalunya per a implementar, quan acabin les concessions (a partir del 31 d’agost), el sistema de vinyeta. Puigneró va assenyalar que el Govern català aposta pel model de vinyeta, una mena de tarifa plana per a poder circular, però va dir que «no seria raonable» que aquest sistema s’apliqués solament en les vies gestionades per la Generalitat.