"Tinc 78 anys i em sento apartat pels bancs [...] S'han oblidat de la gent gran com jo". Amb aquest contundent al·legat ha llançat la seva petició en Change.org un valencià jubilat fart de veure's en dificultats amb màquines automàtiques i aplicacions online a l'hora d'abordar gestions bancàries. La seva iniciativa al portal de recollida de signatures, llançada fa uns dies, frega els 280.000 suports en una crida a les entitats bancàries a recuperar el "tracte humà" amb els seus clients.

"Vull continuar sent independent per aquest motiu l'eslògan de la campanya sigui 'Sóc gran però no idiota'", explica l'impulsor, Carlos San Juan, qui espera que aquesta reivindicació pugui arribar "als cors" dels presidents d'aquestes entitats i del Banc d'Espanya.

En la seva petició, San Juan exposa els múltiples problemes als s'enfronta quan necessita fer alguna operació: "No paren de tancar oficines, alguns caixers són complicats d'usar, altres s'avarien i ningú et resol els dubtes. Hi ha gestions que només es poden fer online... I en els pocs llocs on queda atenció presencial, els horaris són molt limitats, cal demanar cita prèvia per telèfon, però truques, ningú t'agafa el telèfon i t'acaben redirigint a una aplicació que, de nou, (la gent gran) no sabem usar, o t'envien a una sucursal llunyana a la qual potser no tens com arribar".

Aquesta digitalització dels serveis bancaris, de la mà d'una reducció de l'atenció presencial, es va iniciar després de la crisi financera, amb la fusió d'entitats i la desaparició d'oficines, ajust que va afectar a tots els clients. Aquesta tendència es va accentuar amb la crisi del COVID-19, quan el tracte de tu a tu es va reduir a la seva mínima expressió. 

La digitalització de tot el negoci bancari ha dificultat enormement la gestió de les persones grans dels seus fons. "Abans entraves en la caixa i feies un pagament o qualsevol altra gestió, però cada vegada més, per a tràmits senzills, t'exigeixen usar tecnologies complexes que molts no sabem utilitzar", constata l'impulsor de la iniciativa, que reclama un tracte "més humà".

"No ens neguem a la informatització però que ens donin temps i que mantinguin oficines i personal per a l'atenció directa amb la gent gran. No pot ser que d'un dia per l'altre s'imposi una dictadura informàtica i que sigui homogènia en totes les entitats", recalca San Juan.

A Change.org insisteix que "moltes persones grans estan soles i no tenen ningú que els ajudi" i exigeix que "els bancs atenguin els vells sense traves tecnològiques i amb més paciència i humanitat, i que mantinguin oficines obertes on pugui atendre't una persona; que no tot sigui per internet".