El Govern ha decidit permetre que els comerços puguin limitar la quantitat d'articles que puguin ser adquirits per cada comprador en el marc de les mesures d'urgència per a evitar desproveïments. Segons la llei del comerç minorista fins ara vigent com a marc general, "els comerciants no podran limitar la quantitat d'articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superin un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposés d'existències suficients per a cobrir la demanda, s'atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud".

Segons publica aquest dimecres el 'Boletín Oficial del Estado' (BOE), s'aprova la modificació de la llei 7/1996 d'ordenació del comerç minorista pel que "excepcionalment" i "quan existeixin circumstàncies extraordinàries o de força major que ho justifiquin, els establiments comercials podran suspendre amb caràcter temporal la prohibició prevista en l'apartat 2 de limitar la quantitat d'articles que puguin ser adquirits per cada comprador".

Segons la normativa aprovada, "aquestes mesures hauran d'estar justificades i s'adoptaran de manera proporcionada quan sigui necessari per a impedir el desproveïment i garantir l'accés dels consumidors en condicions equitatives".

La reforma legal, que ha de ser assumida per les comunitats autònomes que tenen competències en comerç, pretén donar resposta legal a la decisió presa en les últimes setmanes pel sector de la distribució davant la constatació que els clients estaven acaparant producte en els seus establiments. Aquesta situació va afectar de manera puntual a l'oli de gira-sol, per exemple, ja que Ucraïna és un dels majors productors mundials i principal origen de les importacions espanyoles d'aquest producte. El 'fenomen del paper higiènic' registrat durant la pandèmia, pel qual els consumidors van multiplicar la compra d'aquest producte, també és cas d'estudi en el sector de la distribució, sense aparent causa o limitació en la producció. L'efecte posterior va ser un fre en la venda posterior, ja que el consum no augmenta.

Les empreses de supermercats van decidir limitar les compres d'oli de gira-sol en les últimes setmanes per a evitar la imatge de prestatges buits, però al mateix temps han insistit en la "irracionalitat" dels acaparaments davant un sector amb prou capacitat per a substituir productes per uns altres.

L'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas) considera que la demanda "anòmala" afecta un número molt limitat de productes relacionats amb l'oli de gira-sol procedent d'Ucraïna i que "existeixen alternatives tant d'origen com de producte". El mateix president de Mercadona, Juan Roig, va reconèixer recentment que les signatures de distribució detecten que l'alça del consum sobtat causa més problemes als supermercats que beneficis, encara que puguin pujar els preus, en dificultar el ritme d'aprovisionament i frenar les vendes posteriors en aquest mateix producte.

En el cas dels olis, Espanya és primer productor mundial en diverses de les famílies de productes. Produeix tres vegades més del que es consumeix en el mercat interior. Per això, davant la falta d'oli de gira-sol poden potenciar-se les vendes d'olis refinats o d'una altra mena de llavors.