L’agència per a la competitivitat de la Generalitat, Acció, ha identificat unes 2.000 empreses catalanes com a «campiones ocultes», aquelles companyies poc conegudes que són líders internacionals en sectors molt especialitzats. Així, la Generalitat ha identificat 2.000 empreses que són líders en nínxols de mercat molt especialitzats, d’àmbit internacional i amb una clara orientació «d’empresa a empresa».

La iniciativa forma part del projecte europeu Drive INML, que té per objectiu identificar els patrons de conducta d’aquestes empreses per dissenyar polítiques públiques destinades a les seves mancances i garantir la seva supervivència.

A Catalunya, hi ha 1.961 empreses que compleixen els requisits per ser una «campiona oculta». Ocupen una posició de lideratge en el seu nínxol de mercat, tenen una facturació d’entre 10 i 100 milions d’euros i estan orientades, principalment, a un mercat d’«empresa a empresa».

En la seva majoria, segons Acció, són empreses molt exportadores i competitives, així com «vulnerables perquè estan molt especialitzades i disposen de grans clients, però reduïts en número». Per tant, són companyies molt exposades als canvis bruscs que pugui sofrir l’economia o a transformacions tecnològiques que puguin deixar-les fora de mercat.

L’objectiu del projecte de la Generalitat és identificar aquest tipus d’empreses per fer una radiografia del seu perfil, analitzar les seves deficiències més comunes i dissenyar polítiques públiques i eines que s’adaptin a les seves necessitats específiques.

El projecte ha estat cofinançat al 65% pel fons Feder, a través de l’Interreg V-A Espanya, França, Andorra, que té per objectiu reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera.