L’eliminació de peatges a les autopistes té una víctima col·lateral en el transport ferroviari. Renfe apunta que sense peatges el corredor mediterrani es veurà molt afectat i que en rutes de llarga distància des de Barcelona els ingressos cauen fins al 20%.

Renfe constata que la pèrdua de viatgers i ingressos arribarà a entre un 4% i un 7% si no s’estableix cap sistema de peatge en el futur. L’alça del cost de l’electricitat també ha colpejat de ple a l’operador ferroviari, que estudia posar en marxa fonts energètiques pròpies per a minimitzar l’impacte en els comptes.

Renfe també ha fet una estimació de l’efecte que té una variació dels preus energètics en la demanda del ferrocarril en les principals rutes espanyoles. Amb un augment del preu dels carburants augmenta l’ús del tren, encara que menys del que podria pensar-se.

Si augmenta el preu del combustible un 30% augmenta l’ús del tren el 3%. Però els costos de l’electricitat han passat de suposar el 7% dels costos operatius del tren en 2019 a suposar el 20%, sense poder pujar els preus per la competència existent. La factura a pagar ha passat de 78 milions el 2019 a 162 milions en el primer trimestre de 2022.