L’organisme regulador de l’energia a Alemanya ha estimat aquest dijous que els consumidors del país probablement veuran triplicades les seves factures mensuals de calefacció l’any vinent a causa de la disminució de les importacions de gas rus.

«Per als que ara reben la factura de calefacció, els pagaments ja es dupliquen, i això abans de tenir en compte la guerra d’Ucraïna», ha indicat aquest dijous el cap de l’Agència Federal de Xarxes, Klaus Muller al mitjà de comunicació RND.

«A partir del 2023, els clients s’han de preparar perquè les factures es tripliquin com a mínim», ha remarcat, i ha afegit que els preus del mercat es multiplicaran per set en alguns casos.

«No afectarà tots els consumidors de manera immediata ni en la seva totalitat, però en algun moment s’haurà de pagar-ho. I per això té tant sentit estalviar més ara», ha afegit Muller.

Muller ha suggerit que l’augment dels costos d’aprovisionament podria afrontar-se amb subvencions a les companyies de gas per valor de milers de milions d’euros o simplement repercutint el cost als consumidors i oferint ajudes estatals als que no puguin afrontar la pujada de preus.

Alemanya depèn en gran manera de la importació de gas rus, el subministrament del qual ha caigut en picat des de la invasió d’Ucraïna per part del Kremlin. Les autoritats alemanyes temen actualment que Moscou no reprengui el subministrament a través del gasoducte Nord Stream 1 una vegada que finalitzi el seu període anual de manteniment, el 21 de juliol. El Govern alemany ha demanat en repetides ocasions als consumidors i a la indústria que estalviïn energia, i està mirant de reforçar el subministrament de gas abans que comenci la temporada de calefacció, pel temor d’una greu escassetat.

Muller ha ressaltat que les llars privades estarien protegides durant una greu crisi energètica en virtut de la legislació alemanya i europea, i ha afirmat que «no és gaire probable» que es deixi de subministrar gas a les llars. «Fins i tot en el pitjor dels casos, Alemanya continuarà rebent gas de Noruega i de les terminals de Bèlgica i Holanda, i aviat directament de les terminals de la costa alemanya», ha conclòs.