Entre el 70% i el 90% dels turistes que visiten el Pirineu de Girona són nacionals i prop d'un 85% pernocta a la mateixa demarcació. En concret, les comarques de la Cerdanya, el Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà són les més demandades. Aquestes són les principals dades de l'estudi que s'ha presentat aquest dijous a Camprodon (Ripollès), durant la presentació de la temporada turística d'hivern. El sector encara la campanya d'hivern amb «bones perspectives». De fet, les destinacions de muntanya i interior preveuen una ocupació d'entre el 65% i el 80% durant el pont de la Puríssima. Des del Patronat de Turisme remarquen la importància de recuperar turisme estranger, com ara el britànic, i avançar en la sostenibilitat.

Segons l'estudi sobre patrons de mobilitat Flux Vision Tourisme Orange del Pirineu de Girona, els excursionistes predominen a les comarques de la Cerdanya, el Ripollès i la Garrotxa. Pel que fa a les pernoctacions, entre un 71% i un 85% de turistes que visiten la destinació pernocten a les mateixes comarques, amb una mitjana d'entre 1 i 2 nits. El vicepresident segon del Patronat de Turisme Costa Brava Pirineus, Jordi Masquef, ha subratllat que cal ampliar encara més aquestes pernoctacions i, sobretot, recuperar de nou el turisme estranger. «Durant la pandèmia, hem hagut de fiar la temporada al turisme de proximitat i queda molt camí per recórrer per captar més turisme», ha explicat durant l'acte d'aquest dijous a Camprodon.

En relació amb l'estudi, ha subratllat que les dades es van recollir abans de la pandèmia i, per tant, serà una eina «molt útil» a l'hora de planificar les futures promocions. En aquest sentit, s'ha mostrat optimista tot dient que «les dades no són gens dolentes, són encoratjadores, sobretot ara que s'està a les portes de rematar la temporada amb el pont de la Puríssima», ha dit.

De l'1 de gener al 31 d'octubre han arribat a la demarcació de Girona un total de 7.892.160 turistes, que han generat 25.463.239 pernoctacions. En comparació amb l'ocupació registrada en el mateix període de 2019, la destinació ha experimentat un creixement global del 7,7% pel que fa al nombre de turistes, i un increment global del 3,4% pel que fa al nombre de pernoctacions en les diverses tipologies d'allotjaments turístics oferts.

Pel que fa al Pirineu de Girona, en els deu primers mesos de 2022, ha rebut 907.299 turistes, que han generat 1.974.617 pernoctacions. En comparació amb l'ocupació registrada en el mateix període de 2019, les destinacions de muntanya gironines han experimentat un decreixement del 8% en el nombre d'arribades i una disminució del 4,5% pel que fa a les pernoctacions. En aquest cas, cal posar en relleu que, durant el primer trimestre del 2022, es van mantenir les restriccions d'aforaments per l'arribada de l'òmicron, i això va condicionar els desplaçaments. Tan sols en aquest període les pernoctacions van caure un 35% en comparació amb els tres primers mesos de 2019. Però, a partir del mes d'abril i fins a aquest octubre, aquesta tendència s'ha revertit i en set mesos les pernoctacions s'han incrementat un 5,6% respecte al mateix període de 2019.

Més de 200 km de superfície esquiable

Les estacions d'esquí del Pirineu de Girona, amb més de 200 quilòmetres de pistes, inicien la temporada d'hivern 2022/2023 amb millores en els accessos, la senyalització i la seguretat. També s'han optimitzat les botigues en línia i les aplicacions mòbils i s'amplien les propostes d'activitats per les festes de Nadal i les experiències a la neu més enllà de l'esquí. La primera a obrir temporada serà la Masella, que ja obrirà aquest divendres. Altres com La Molina, Vall de Núria i Guils Fontanera ho faran aquest dissabte, mentre que Vallter encara no té data d'obertura de pistes.

L'acte estava organitzat pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona amb la col·laboració de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i de les cinc estacions d'esquí gironines. Entre les autoritats, també hi havia el recentment elegit president de FGC, Antoni Segarra, que ha subratllat la voluntat de continuar treballant en quatre eixos principals, com són el compromís amb el territori, l'aposta per la sostenibilitat, la digitalització i la promoció de l'esport i activitats a l'aire lliure.

Per la seva banda, el vicepresident segon de la Diputació de Girona, Albert Piñeira, ha reivindicat la qualitat i oferta hotelera i de serveis dels Pirineus a Girona i el compromís de la institució de continuar invertint en les estacions d'esquí en un futur.