El preu desorbitat d’un cafè es torna viral i acaba amb una multa considerable per a l'establiment

El propietari del local va pagar la sanció perquè la considera «justa»

Redacció

Un home entra en una cafeteria i demana un exprés descafeïnat. El cambrer li cobra dos euros. Al client li sembla massa car i, descontent, truca a la policia municipal. Els agents es personen al lloc i sancionen el propietari de l’establiment amb 1.000 euros. Tanmateix, la multa no és per haver cobrat la barbaritat de dos euros per un cafè sol, sinó perquè el preu no estava a la vista. Aquesta escena no és d’acudit. Va tenir lloc a Florència i no en un lloc qualsevol: al cafè Ditta Artigianale, regentat pel popular cafeter italià Francesco Sanapo.

Quan van ocórrer els fets, Itàlia mantenia algunes restriccions per la covid. En concret, la de consultar els menús dels restaurants, bars i cafeteries en format digital. Sanapo va optar per posar un codi QR, a través del qual es poden veure la carta i els preus. En canvi, al client insatisfet això no li va semblar suficient i va denunciar que no apareixia a cap lloc físic i a l’abast de la vista, com sí que passava amb altres productes.

Exabruptes a Instagram

Sanapo no es va quedar de braços plegats. Ha guanyat diversos campionats de cafè a Itàlia i la seva fama el precedeix. Així com els seus seguidors. Per això, va penjar un vídeo a Instagram en què defensava la suprema qualitat dels seus cafès i, en conseqüència, que es reflectís en el preu. El problema, assenyala, «és donar el valor just a les coses. Pagar un euro per un cafè no és sostenible». «El cafè que vaig servir prové d’una petita plantació a Chiapas, es va extreure de manera natural i va ser preparat amb molta professionalitat pels meus baristes», argumenta, alhora que demana que el seu «exabrupte» no quedi «en va».

L’expert cafeter ha pagat la multa i així ho ha ensenyat a Instagram. «No estic desil·lusionat per la multa, és justa, és correcta», diu, i admet l’error de no haver mostrat el preu del cafè. Però no se centra en la qüestió, sinó que carrega contra el client que va propiciar la polèmica.

«Aquest senyor ara està orgullós de si mateix, creu que ha donat una lliçó i que ha fet justícia, això no em quadra i espero sincerament que aquest vídeo li arribi d’alguna manera, perquè potser pugui tenir l’oportunitat de conèixer-ho», adverteix.

Les xarxes defensen el client

La controvèrsia va anar ‘in crescendo’. S’ha traslladat als mitjans de comunicació, fins al punt que s’ha creat un debat nacional sobre la qualitat dels cafès que se serveixen a Itàlia, la meca dels expressos. Els col·legues de professió han sortit a defensar Sanapo.

Tanmateix, el barista també ha vist com les xarxes se li giraven en contra i com una multitud d’usuaris defensaven el client descontent. Així, en les reaccions del seu vídeo a Instagram es poden llegir comentaris com «La multa és justa, dos euros és un robatori» i «¡Dos euros! ¿És una broma?».