Les plataformes en defensa del transport públic reclamen connectar Girona, la Costa Brava, Banyoles i Olot amb tren-tram

Exposen l'efecte de descarbonització que suposaria la construcció d'aquesta línia de la qual ja s'estudia la viabilitat

El membre de la Plataforma per la promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Rios, durant la seva intervenció a la jornada de Girona

El membre de la Plataforma per la promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Rios, durant la seva intervenció a la jornada de Girona / ACN

Ariadna Reche (ACN)

Les plataformes en defensa del transport públic i la promoció del tren s'han reunit aquest dissabte a Girona en la tercera jornada de mobilitat a les comarques gironines, que s'ha celebrat a l'Auditori Josep Irla de nou a dues del matí. Les conferències i taules rodones han girat entorn de la recuperació de línies de tren perdudes a la demarcació i a la implementació del tren-tram, un model híbrid que permet circular a poca velocitat per vies urbanes i arribar als 100 quilòmetres per hora entre localitats. "Defensem un nou model de mobilitat per Catalunya que recuperi línies de tren com s'està fent a Europa, en comptes d'ampliar les carreteres", ha explicat Ricard Rios de la Plataforma per la promoció del Transport Públic (PTP).

A Girona, les plataformes tenen projectades dues línies ferroviàries: una circular entre les Gavarres i la Costa Brava i una altra que uneixi Girona amb Olot, passant per Banyoles. La Generalitat està estudiant la viabilitat d'ambdues infraestructures. El membre de la Plataforma per la promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Rios, explica esperen que es pugui tirar endavant igual que ja està passant a Tarragona, on s'està a punt de començar a construir la primera fase del Tramcamp, que unirà la ciutat amb Cambrils i Salou (Tarragonès).

La primera de les línies projectades a les comarques gironines tindria un recorregut total de 95 quilòmetres (69 de nova construcció i 26 ja existents entre Riudellots de la Selva i Flaçà (Gironès)) i oferiria connexió ferroviària entre una quinzena de poblacions. La plataforma que encapçala la defensa del projecte, Tren-Tram Costa Brava, calcula que el cost de posar en marxa aquesta infraestructura rondaria els 700 MEUR, però que després "s'autofinançaria amb la recaptació de tarifes". La proposta inclou freqüències d'entre 15 i 30 minuts depenent de les franges horàries amb una flota de 18 trens i 55 circulacions diàries per sentit.

En el cas del segon projecte, impulsat per la plataforma Tren-Tram Olot-Banyoles-Girona, uniria onze localitats entre Girona i Olot amb una doble via de 63,2 quilòmetres de recorregut. Inclouria dotze estacions urbanes entre Sarrià de Ter (Gironès) i Girona; cinc estacions dins d'Olot; dues estacions a Banyoles i una per cadascuna de la resta de poblacions. Segons calcula la plataforma, posar-ho en marxa suposaria una inversió de 500 MEUR.

Tren-tram

El model de transport públic que les diferents plataformes aposten per implementar arreu de Catalunya, és el tren-tram. Es tracta d'un vehicle híbrid entre el tren i el tramvia, que és capaç d'adaptar-se a la velocitat dels centres urbans per circular-hi a 20, 30 o 50 quilòmetres per hora, però també pot arribar a velocitat de 100 quilòmetres per hora quan es desplaça fora de les ciutats.

El membre de la Plataforma per la promoció del Transport Públic, Ricard Rios, explica que la implementació d'aquestes línies ferroviàries a la demarcació oferiria "solucions a la congestió viària per no dependre del petroli" i democratitzaria l'accés a la mobilitat per tothom que viu en aquesta zona.

A més, detalla Rios, permetria "recuperar el concepte dels carrilets (que han anat desapareixent a poc a poc) que connectaves aquestes poblacions amb un format més ràpid". "Girona és la reina dels desmantellaments ferroviaris dels anys 60 i 70", ha dit el membre de la PTP, que afirma que amb el tren-tram es "recuperaria el tren als territoris més allunyats del ferrocarril i que tenen més ràtio de vehicles per habitant i, per tant, més dependència del cotxe".

Combatre la crisi climàtica

El membre de la PTP està convençut que aquest model (que també es vol implementar a altres punts del territori) "combat la crisi climàtica i energètica". Una afirmació a la que també dona suport l'investigador del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), Antonio Turiel: "Una implementació massiva del tren-tram produiria un gran efecte de descarbonització que contribuiria a frenar el canvi climàtic amb una matriu més elèctrica, més sostenible i més rendible econòmicament".

Turiel, que ha intervingut en una de les taules rodones de la jornada, ha explicat també que "les emissions del vehicle privat són entre cinc i deu vegades superiors a les del tren-tram". A més, ha destacat que "el tren electrificat és la forma més eficient de tenir transport terrestre". Segons el científic, l'energia que requereix aquest sistema de mobilitat públic permet "es produiria amb energies renovables".

A la jornada hi han participat la Plataforma per la promoció del Transport Públic (PTP), Tren-Tram Olot-Banyoles-Girona, Tren-Tram Costa Brava, Tren-Tram de l'Ebre, Tren-Tram Bages-Berguedà, Tren-Tram Blanes-Lloret, Tren del Pirineu, TramCamp de Tarragona, Tram Mataró-Argentona i la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura. A més de diferents experts del sector.