Empreses i inversors constaten la vitalitat de l’ecosistema emprenedor de Girona

Una jornada posa en relleu les oportunitats, traves reguladores i la necessitat de capital i talent per a les startups de les comarques gironines

Joel Lozano

Joel Lozano

Girona

Girona s’ha consolidat com un dels ecosistemes empresarials més actius de Catalunya, amb una trajectòria ascendent que atrau emprenedors i inversors. Així es va posar de manifest durant la jornada «Girona, un ecosistema emprenedor amb futur: Impulsant les startups locals», organitzada aquest dimarts per Diari de Girona amb el patrocini de CaixaBank, a l’Auditori de CaixaBank del carrer de la Creu.

Miquel Manzano, responsable de DayOne a la Direcció Territorial Catalunya de CaixaBank, va iniciar la taula de debat destacant que l’ecosistema emprenedor gironí és «més potent que en moltes zones del país», i va afegir que Girona és actualment «la novena ciutat d’Espanya en nombre de startups». També va remarcar l’atractiu específic de Girona per als emprenedors que busquen entorns més tranquils: «Girona té atractiu pels emprenedors; hi ha gent que no vol anar a una gran ciutat».

A més de Manzano, la sessió va comptar amb la participació de Josep Prat, vicepresident de Business Àngels Girona (BAGI); Marc Barceló, CEO i fundador de Niche Mobility; Nia Cabanillas, directora de màrqueting i operacions de Weprefereat; i Xavier Raurich, CTO de mjn-neuro. El debat va ser moderat pel subdirector de Diari de Girona, Oriol Puig.

Alguns dels assistents a la jornada celebrada a l’Auditori de CaixaBank.

Alguns dels assistents a la jornada celebrada a l’Auditori de CaixaBank. / Aniol Resclosa

Els ponents van coincidir en el bon moment que viu el teixit emprenedor a Girona. Nia Cabanillas va apuntar que a la ciutat hi ha «un focus important d’emprenedoria», mentre que Marc Barceló va explicar el canvi experimentat per l’ecosistema gironí els darrers anys: «Fa uns anys havia de buscar rondes de finançament al Canadà i Sud-amèrica», tanmateix, considera que ara les coses han canviat molt i Girona ha guanyat força. En la mateixa línia, Josep Prat va resumir l’escenari afirmant que actualment «hi ha un ecosistema molt xulo a Girona i la gent està venint cap aquí».

Aquesta sensació generalitzada coincideix amb un informe d’ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball, que situa Girona com la quarta ciutat catalana amb més startups (37), darrere de Barcelona (1.436), Sant Cugat del Vallès (87) i Terrassa (38).

Nia Cabanillas, Directora de Marketing i Operacions de Weprefereat

El conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, ja va remarcar a finals del mes de febrer, en la presentació de l’estudi, que «les startups són un motor de creixement molt rellevant per a l’economia catalana». Actualment, Catalunya compta amb 2.285 startups, un 9% més que l’any anterior. En aquest sentit, l’informe destaca que el nombre de startups catalanes ha crescut de manera ininterrompuda els darrers anys i que s’ha més que duplicat (+110%) des que es va analitzar per primera vegada l’ecosistema, l’any 2016. Es tracta d’un ecosistema força dinàmic i, de fet, la meitat (49%) de les empreses emergents catalanes s’ha creat en els darrers cinc anys. Així, la Generalitat té com a objectiu assolir les 3.000 empreses emergents a Catalunya l’any 2030.

Dificultats

Tot i les xifres positives, els ponents van alertar sobre les dificultats que implica tirar endavant un projecte emprenedor. Nia Cabanillas va insistir en la importància «d’entendre cada una de les etapes de l’empresa» i va explicar el cas particular de Weprefereat, especialitzada en cuina saludable, que recentment ha iniciat un model de franquícia amb presència a Barcelona i amb plans avançats a Madrid. «Estem aprenent de cada error per intentar buscar solucions», va afegir.

Part del públic després de finalitzar l’acte.

Part del públic després de finalitzar l’acte. / Aniol Resclosa

Marc Barceló va destacar que «trobar talent i finançament són factors limitants del creixement». La seva empresa està especialitzada en el desenvolupament de solucions tecnològiques per a la mobilitat lleugera, amb un motor elèctric per a bicicletes, però considera que aquesta situació és extrapolable a altres sectors. De fet, va emfatitzar la necessitat de tenir passió pel que es fa: «Fes-ho amb passió o no ho facis». Josep Prat va aportar la visió des del punt de vista dels inversors, explicant que la relació entre inversor i emprenedor és de col·laboració: «Un inversor no dona diners a canvi de res, vol retorn, però també ajudar a l’emprenedor». També va recomanar no ser egocèntric i «rodejar-se de persones més bones que tu mateix».

Per la seva banda, Xavier Raurich va compartir les dificultats específiques del sector mèdic, marcat per fortes regulacions que alenteixen els processos: «Continuem amb la travessia del desert tot i que fa gairebé 11 anys que vam començar, encara no som rendibles». La companyia accelera la seva expansió internacional mentre espera que es desbloquegi la comercialització del seu auricular intel·ligent que alerta de crisi d’epilèpsia, mjn-SERAS, dins d’Europa. Aquesta evolució lenta va fer que Raurich subratllés la importància de gestionar bé els recursos financers: «No m’estranya que moltes empreses no puguin aguantar», va afegir.

Facilitats per emprendre

Finalment, el debat també va tractar les traves administratives. Miquel Manzano va demanar més facilitats per part de les administracions: «Si volem tenir emprenedors, els hem d’ajudar». Josep Prat va criticar la lentitud de les normatives, assegurant que «la normativa és molt més lenta que el dia a dia d’una empresa».

Per la seva banda, Xavier Raurich va comparar l’ecosistema català amb el dels Estats Units, on «es potencia que la gent emprengui», mentre que aquí «sembla que sigui un problema». Va tancar la seva intervenció amb un consell pràctic per als emprenedors: «És molt important validar que la teva idea tingui atracció de mercat; si no, es pot quedar en un projecte maco però sense futur».

Tracking Pixel Contents