Les exportacions gironines a la Xina s'enfonsen abans de l'entrada en vigor dels aranzels
Les vendes de les empreses a l'exterior cauen un 0,9% però en el global de l'any ja superen els 5.600 milions

Contenidors al port de Barcelona, una de les principals vies de sortida de les exportacions gironines. / Angel Garcia/Bloomberg

Després de créixer un 4,3% al juliol, les exportacions gironines van tancar l'agost a la baixa. En concret, les empreses de la província van vendre a l'exterior per valor de 584,55 milions d'euros, un 0,9% menys que fa un any, segons les dades del Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa.
Una de les caigudes més importants es va registrar en les exportacions cap a la Xina. Les vendes al país asiàtic van caure gairebé a la meitat, passant dels 31,69 milions d'euros l'agost de l'any passat als 17,83 milions en l'últim agost. Aquestes xifres, però, van arribar abans de l'aplicació de la política aranzelària del gegant asiàtic en el marc de la investigació per dúmping a les exportacions de porc europeu.
A principis del mes de setembre, el Ministeri de Comerç de la Xina va anunciar la imposició d'aranzels temporals de fins al 62,4% a una sèrie de productes porcins i derivats procedents de la Unió Europea (UE), en represàlia per les taxes comunitàries als vehicles elèctrics xinesos.
En un comunicat divulgat a la seva pàgina web, els responsables del comerç xinès indicaven que l’esmentada taxa s’aplicaria a les companyies que no col·laborin en les seves indagacions, mentre que, per a les que ho facin, l’aranzel era d’un 20%. Entre les grans firmes espanyoles afectades per l’esmentat 20% figuren empreses gironines com Noel o Friselva.
Caiguda de les càrnies
Tot i encara no estar aquests aranzels en actiu, bona part de la caiguda de les exportacions es va registrar en la indústria càrnia. Les vendes del sector agroalimentari gironí a tot al món van baixar un 8,3% interanual, situant-se en 275,4 milions. En el cas de les empreses del sector carni, la baixada va ser força superior. Les vendes van disminuir un 23,3%, passant dels 170,77 milions d'euros a 130,91 milions.

Una indústria càrnia de les comarques gironines / Marc Martí
Aquesta situació no es trasllada a un altre dels motors de l'economia gironina pel que fa a les exportacions, la indústria química. A l'agost les vendes a l'exterior del sector van créixer un 26%, arribant als 104 milions d'euros.
Pel que fa als fabricants de maquinària, durant l'agost les seves exportacions també es van incrementar, si bé no al mateix ritme que les químiques. En aquest cas, les seves empreses van passar dels 36,03 milions als 40,55.
Menys medicaments, més cafè
Analitzant en detall l'estadística, i entrant a dins de cada sector, aquí també hi ha disparitats amb les exportacions. Perquè hi ha empreses que no van seguir la línia general. En el cas de les farmacèutiques, per exemple, tot i que les químiques acabessin l'agost a l'alça, aquestes empreses ho van fer a la baixa per segon mes consecutiu (passant dels 35,36 milions d'euros de l'any passat als 28,27 d'aquest any).
Per contra, però, dins l'agroalimentari -i aquí passa al revés- hi ha empreses que van veure créixer les seves exportacions. Aquest és el cas del cafè, que com també va passar al juliol, continua a l'alça. Ja que dels 12,59 milions que es van vendre a l'exterior durant el 2024, es passa als 21,71.
Les vendes als EUA creixen
Un altre dels mercats que ha estat marcat per la incertesa en els últims mesos és el nord-americà. Tot i això, de moment, no es nota en les exportacions gironines. En concret, les empreses de la demarcació van vendre als Estats Units per valor de 16,2 milions d'euros a l'agost, un 1,25% més que fa un any.
Per proximitat i com ja és habitual, França continua essent el principal mercat exterior dels productes gironins. Aquest agost, des de la demarcació es van fer exportacions per valor de 115,94 milions d'euros cap al país gal (l'any passat, això sí, van ser-ne 123,32 milions).
En paral·lel, també van baixar les vendes de productes gironins que cap a altres països que se situen en els primers llocs del rànquing. En concret, a Itàlia (de 50,88 milions a 40,35) o a Alemanya (de 41,12 a 36,93), segons recull ACN.
Per contra, però, durant l'agost les empreses de la demarcació van vendre més a Portugal (de 30,78 a 54,76) i al Regne Unit (25,72 a 31,05). L'estadística també recull que la Xina es va situar com a novè mercat de les exportacions gironines.
Sigui com sigui, i tot el lleuger descens d'exportacions d'aquest agost, si s'analitza el global de l'any, les exportacions gironines mantenen la tendència a l'alça. Entre gener i agost, creixen un 2,2% i se situen en 5.686,7 milions.
- Carta d'un lector: 'Una ciutat com Girona no entenc com no li cau la cara de vergonya de no poder arreglar això
- Aquests són els municipis gironins amb més població nouvinguda en els darrers cinc anys
- Macroestafa immobiliària: un advocat gironí i cinc membres de la banda, en presó provisional
- Enriqueta Dalmau: «Al client l’has de tractar amb respecte; bon dia tingui, està servit?»
- La Bonoloto deixa més d'un milió d'euros a Girona
- Un pres del Puig de les Basses fuig dels Mossos després d'anar a l'hospital de Figueres
- Una denúncia a Figueres destapa una macroestafa immobiliària d'1,2 milions d'euros a tot l'Estat
- Truquen al 112 amb un incendi fals per fer venir una patrulla i atacar-la a Figueres