02 de abril de 2019
02.04.2019
Diari de Girona

Els aspirants a mestre tenen un primer filtre el 27 d'abril

Els estudiants de batxillerat i cicles formatius que vulguin cursar el grau universitari han de realitzar la prova d'aptitud pedagògica abans de la selectivitat

02.04.2019 | 19:39
Un grup d'alumnes a punt de fer la prova d'aptitud el curs passat

L'alumnat que està acabant batxillerat o cicles formatius de grau superior i aspira a començar els estudis de mestre –els graus en Educació infantil i primària– haurà d'afrontar un filtre previ a la selectivitat d'aquí a pocs dies, el 27 d'abril. Es tracta de la prova d'aptitud personal (PAP) i a Girona s'hi han matriculat 511 estudiants, 56 més que l'any passat.

Des que es va implantar, ara fa cinc anys, aquest és el primer cop que la PAP es realitza abans d'acabar el curs i de la selectivitat. La data escollida per la Secretaria d'Universitats i Recerca no té el vistiplau dels degans de les Facultats d'Educació, tal com va recordar la de la UdG, Montserrat Vila.

El 14 de març es va tancar la matrícula per presentar-se a la prova, obligatòria per a l'alumnat de postobligatòria que vol entrar al grau de Mestre. D'acord amb dades facilitades ahir per Universitats, a tot Catalunya s'hi han inscrit 4.462 joves, un 31% més que el 2018. Els exàmens es faran el 27 d'abril al matí en cinc seus universitàries a Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida; de 9 a 11 s'examinarà la competència comunicativa i de raonament crític, i de dos quarts de 12 del migdia fins a la una, la logicomatemàtica.

Un 40% d'estudiants que no supera la prova

El curs passat, quan la PAP es va programar dos dies després de la selectivitat, a Girona s'hi van matricular 455 estudiants i prop del 40% no les va superar. En la convocatòria extraordinària de juliol, s'hi van presentar 132 gironins. Enguany, les proves d'accés a la universitat (PAU) s'han programat entre el 12 i el 14 de juny.

La degana de la Facultat d'Educació de la UdG, Montserrat Vila, va dir que «encara és aviat per valorar l'impacte real» de la prova d'aptitud pedagògica; però va considerar que amb els exàmens que la integren «no es garanteix», perquè hi ha altres elements relacionats amb l'actitud o la vocació que no tenen a veure amb les competències que s'avaluen. Vila va destacar que a Finlàndia, a més de proves com aquesta, també s'entrevista els aspirants a mestre «per identificar qüestions actitudinals, l'empatia, l'assertivitat...».

D'altra banda, la degana va apuntar que «ara que ja es va coneixent el model d'exàmens» s'espera que hi hagi una millora de resultats, tot i que des de les facultats tenen «la sensació que el Departament d'Educació no ha fet arribar prou informació als instituts».

Sobre l'avançament de la PAP, Montserrat Vila va explicar que als degans els sembla «molt aviat» perquè pot fer que «alguns estudiants que no l'aprovin desestimin optar a la carrera de mestre». La degana va remarcar que això no significa que s'oposin a canviar la data, «però hauria estat preferible esperar a acabar el batxillerat».

Evolució de la prova

La PAP es va implantar el curs 2014-2015 dintre d'un programa per millorar i innovar la formació inicial dels mestres, impulsat per les universitats catalanes amb el suport del Govern. És una prova comuna a tot Catalunya que ara té entitat pròpia, però que va néixer vinculada a la selectivitat i avaluant, només, la llengua catalana i castellana. De fet, el requisit que s'exigia als estudiants de batxillerat i FP era obtenir una mitjana de 5 punts i una nota mínima de 4 en cadascuna d'aquestes matèries.

Això va canviar el 2017, quan els responsables de la PAP van separar-la de la selectivitat temporalment –la van traslladar al dissabte posterior– i pel que fa al contingut. La prova es va ampliar per convertir-se en exercicis escrits que avaluen, fonamentalment, les competències comunicativa i logicomatemàtica. Aquell any, 340 gironins van fer la prova a la Facultat d'Educació i Psicologia; i en aquella edició també es va estrenar un tribunal específic per a alumnat amb necessitats educatives especials. Fa dos anys, des d'Universitats van remarcar que la PAP ha fet augmentar la nota de tall per accedir al grau de Mestre que, coincidint amb la introducció de la prova, també va estrenar el doble grau d'Infantil i Primària.

A principis del curs 2018-2019, el Consell Interuniversitari de Catalunya va anunciar que avançava la prova d'aptitud pedagògica un mes, per situar-la el 27 d'abril. Aquest mateix dia està prevista la fase general de la selectivitat per a majors de 25 anys, una coincidència que, per raons logístiques, obliga la UdG a reubicar els exàmens de la PAP a la Facultat de Dret. D'aquestes persones, les que vulguin entrar als graus de mestre també han de superar la PAP –tal com va indicar Universitats. Per aprovar-la, cal que la mitjana aritmètica dels dos exàmens sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, i aconseguit almenys un 4 en cadascun d'ells.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook