L' Odissea, d'Homer, i la que viuen ara les persones refugiades centren un nou projecte educatiu europeu Erasmus+ a l'escola Pericot, de Girona. Modern Odysseus in the arms of Europe (Odisseus moderns en braços d'Europa) és el títol de la iniciativa, que s'allargarà dos anys i preveu col·laborar amb centres de Grècia, Portugal, Letònia i Croàcia.

El nom del projecte té en compte els dos temes principals que es treballaran: la mitologia grega i les condicions dels refugiats que intenten arribar a Europa. Les aventures mítiques d'Odisseu, des que finalitza la guerra de Troia fins que aconsegueix tornar a Ítaca, van ser el punt de partida del projecte. Els alumnes van descobrir els principals episodis de l' Odissea, així como el paper dels déus de l'Olimp en el destí dels humans. Després, i amb el títol de Journey to Ithaca, es va dur a terme una representació dels episodis més populars de l'obra d'Homer. En la mateixa representació, els alumnes qüestionaven la resposta d'Europa a l'arribada d'immigrants que fugen de situacions de risc. Des de l'escola Pericot van explicar que l'erràtic destí d'Odisseu fins que arriba a Ítaca serveix per reflexionar sobre la situació dels immigrants que es veuen obligats a abandonar les seves llars per fugir d'escenaris conflictius, tot esperant de trobar una Europa acollidora.

Per poder desenvolupar el projecte, quatre mestres del Pericot van participar en unes jornades formatives sobre què implica sentir-se desplaçat i com es pot treballar l'empatia envers les persones nouvingudes al col·legi de la ciutat grega de Katerini. Al llarg de l'última setmana de març, l'escola gironina ha estat l'amfitriona i encarregada de facilitar als 18 companys de projecte una formació sobre el treball de les emocions a través del currículum, utilitzant el teatre, la dansa o l'educació visual i plàstica. La propera trobada se celebrarà al setembre a Riga, Letònia, on els mestres implicats en l'Erasmus+ avançaran en la seva formació.