Les Escoles d'Estiu tenen una tradició centenària a casa nostra en la formació, reflexió, innovació i treball compartit entre els docents i educadors de Catalunya. La majoria són impulsades per moviments i col·lectius d'ensenyants federats a l'FMRPC, o sigui a la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, que justament aquest any ha rebut la Creu de Sant Jordi per la seva trajectòria renovadora de l'educació. A les nostres comarques gironines es realitzen tres Escoles d'Estiu: la del Ripollès, la de la Garrotxa i la de l'Alt Empordà.

L'Escola d'Estiu del Ripollès ja és un clàssic en la formació d'estiu dels i les mestres de la comarca ja que enguany s'ha efectuat la 38a edició. Ha estat dedicada al «Compromís educatiu i social d'en Celestin Freinet». La valoració global, tot i algunes incerteses inicials, ha estat molt positiva tant en el format com en la temàtica. Es considera excel·lent l'ambient que es crea entre totes les persones assistents i es fa esment al fet que aquesta formació «és molt més útil per a la innovació a les aules que d'altres en què només es posa l'accent en el contingut d'innovació sense potenciar tant la reflexió ni recordar la necessitat del compromís ètic de totes nosaltres».

El Col·lectiu d'Ensenyants de la Garrotxa, juntament amb els Serveis Educatius i l'IME, ha organitzat la 24a Escola d'Estiu de la Garrotxa: Transformem l'educació. És la quarta edició que la realitzen en format Fòrum. L'estructura del Fòrum Educat té tres blocs que es mantenen sempre des de la seva creació: 1. Educació en majúscules, per mantenir viu el debat sobre els grans reptes educatius; 2. Educació Km0, per compartir projectes entre docents i 3. Més enllà de les aules, per projectar l'escola dins la societat i per a la societat. Més de 150 docents han participat de les activitats projectades a l'Escola d'Estiu d'enguany que ha tingut com a eix temàtic la comunicació i el pensament crític. En la sessió inaugural, Salvador Alsius remarcava que el món de l'ensenyament no pot viure d'esquena a l'impacte que tenen els missatges audiovisuals en els nostres infants i adolescents. La valoració final ha estat també molt positiva, de manera que esperona a realitzar noves edicions.

La més jove, però no per això amb menys empenta, és l'Escola d'Estiu de l'Alt Empordà que ha realitzat la seva 4a edició. Arran de la bona acollida que va tenir el I Congrés l'Escola parla a Figueres, un grup de mestres va decidir fer ressorgir el Moviment de Renovació Pedagògica de l'Alt Empordà. Des de llavors, cada juliol, un centenar de professionals de l'educació es troben a la capital de la comarca per formar-se, compartir i reflexionar sobre la seva tasca educativa.

Durant els primers dies de juliol, els i les docents han pogut participar en diferents tallers i itineraris per treballar les emocions, el treball per projectes i el treball cooperatiu, les aplicacions didàctiques dels jocs, els nous reptes de l'avaluació competencial i la coeducació, entre d'altres. Les temàtiques són ben diverses i àmplies, això fa que tothom que hi vulgui participar trobi un espai que l'ompli i el faci créixer en l'àmbit professional i personal. A més a més, des de la 3a edició es contempla una franja específica per a l'educació infantil (0-6) per donar resposta a la demanda específica d'aquest col·lectiu.

Fins aquí podríem imaginar un grup de persones amb llibretes i apunts rebent classes magistrals d'especialistes vinguts d'arreu de la comarca... però res més lluny de la realitat. Durant aquests anys hem gaudit d'unes jornades plenes de coneixements, sí, però també de riures, complicitats i espais per a la reflexió de la nostra tasca. La feina dels i les docents va lligada als canvis socials i aquests canvis són continus. Cada curs se'ns presenten nous reptes i dificultats i, des dels MRP, volem donar-hi resposta per tal d'acompanyar els i les professionals de l'educació en aquesta tasca que, sens dubte, és de les més importants de la nostra societat. Durant el curs la feina és com una voràgine que se t'emporta i, sovint, costa trobar un moment de pausa per aturar-se i reflexionar. Des dels MRP volem facilitar aquests espais de reflexió pedagògica on seure, mirar-nos als ulls i escoltar les activitats i projectes que fan al poble del costat o les dificultats i solucions que han pensat a l'altre institut de la ciutat. De fet, aquests espais de l'escola d'estiu han tingut una molt bona valoració per part de totes les persones que hi han participat. Per tant, continuarem en aquesta línia i seguirem preparant tallers i activitats innovadores per tal que la nostra escola d'estiu continuï engrescant tothom.

Aquestes pràctiques i experiències tan positives de les Escoles d'Estiu són possibles principalment pel treball voluntari i desinteressat de molts equips d'ensenyants de les diverses comarques. A l'opció de promoure formació de mestres per mestres s'hi afegeix la fragilitat organitzativa sobretot ocasionada per traves burocràtiques i econòmiques. Un major suport dels claustres de professorat i especialment del Departament d'Educació ajudaria a consolidar en perspectiva de futur aquesta llarga tradició de treball compartit dels i les docents de Catalunya.