La Generalitat s'ha proposat impulsar les vocacions científiques, tecnològiques, d'enginyeria i matemàtiques a l'escola amb el Pla STEMcat, un programa conjunt dels departaments d'Educació i de Polítiques Digitals i Administració Pública. El seu propòsit és respondre a l'augment constant de la demanda d'ocupació especialitzada en aquests àmbits al conjunt d'Europa.

L'administració calcula que des del 2017 i fins al 2025 es generaran set milions de vacants en aquests sectors, una part important de les quals no es podran cobrir per manca de professionals.

Si bé globalment hi ha més persones titulades avui que fa deu anys, asseguren que continuen faltant tècnics de formació professional i -tal com van remarcar els consellers d'Educació i de Polítiques Digitals, Josep Bargalló i Jordi Puigneró, respectivament- es manté el biaix de gènere.

Més noies estudiant ciències

Durant la presentació del pla a Barcelona, Bargalló va destacar que proposa «millorar la formació del professorat en aquestes matèries» i que facin el seu coneixement «més competencial i atractiu». A més, va considerar que, sovint, la falta de vocació de les estudiants en ciència i tecnologia «és producte d'una mala orientació, equivocada d'allò que són estudis masculins, quan són les noies les que treuen millors qualificacions».

Per aquest motiu i amb l'objectiu de millorar les competències STEM entre l'alumnat, s'ha potenciat un programa de formació permanent específic per al professorat i s'ha donat suport a la investigació docent i els projectes de centre.

Cinquanta centres han participat en el programa i Bargalló va anunciar una nova convocatòria per al març del 2020, amb l'objectiu d'augmentar els participants. Educació va explicar que la iniciativa consta d'estades per al professorat en residència, mentoria o la creació d'un perfil professional específic de ciència, tecnologia i matemàtiques.

De la seva banda, el conseller Puigneró va assenyalar que el pla «és un projecte de país» amb el qual està en joc el futur laboral de Catalunya, ja que es tracta d'un sector d'oportunitats i fa falta «generar, retenir i atreure talent cap a les enginyeries, ciències i matemàtiques». Per aquest motiu, va afegir, un dels eixos del pla consisteix a enfortir el vincle entre el món laboral i educatiu.