La necessitat d'«una transformació radical dels pilars del sistema» i la certesa que «en educació fa anys que no estem dient res de nou» són dues afirmacions, aparentment contraposades, que es van pronunciar dilluns en el debat inaugural del curs 2019-20; dos punts de vista d'experts que, amb perspectives diferents, van confluir en una diagnosi: cal reflexionar i definir l'escola d'avui dia.

El Departament d'Educació a Girona va substituir el format de conferència habitual en les inauguracions oficials de curs pel del diàleg, una decisió fruit de la voluntat de «donar rellevància als moviments gironins -coorganitzadors de l'acte- i no a un especialista en concret, tal com va explicar el director territorial, Martí Fonalleras, abans de començar.

Sobre el punt de partida del debat -moderat pel periodista Pau Rodríguez-, «Repensar l'educació des de les xarxes i la innovació», van intercanviar impressions la subdirectora de Funció directiva i Lideratge Pedagògic del Departament, Iolanda Arboleas, i el professor de Pedagogia de la Universitat de Barcelona i membre del programa de Millora i innovació de la formació de mestres, Enric Prats. Arboleas va dirigir l'institut de Sils, un centre que va néixer lligat a la innovació, un concepte que per als detractors es limita a una «moda» -ella va reconèixer que aquesta opinió li «fa mal».

La professora va afirmar que «ens hem d'atrevir a transformar de manera radical els pilars del sistema» i va defensar fer-ho de manera que el canvi sigui «sostenible» en el temps. En la seva opinió, innovar implica un «estil horitzontal, compartir», i el treball en xarxa és la manera que tenen «els professionals per créixer i els centres per evolucionar».

La primera rèplica d'Enric Prats va ser per apuntar que «fa molts anys que no estem dient res de nou», i que «molts docents treballen per projectes perquè és una moda» i no per convicció. El pedagog va posar la manca de recursos sobre la taula i va subratllar la importància de determinar «cap a on va l'educació, què ofereix» i quina és «la funció de l'escola».

Els docents, guies de l'alumnat

Uns objectius compartits per Arboleas, qui va considerar que la innovació passa, justament, per reflexionar sobre aquestes qüestions i definir-ne d'altres com ara «la relació amb els alumnes». La subdirectora va defensar «l'autoritat dels docents i els educadors, perquè són els guies» dels estudiants, alhora que cal aconseguir un model respectuós, inclusiu i que no expulsi cap alumne del sistema; «un principi bàsic» també per a Prats. Respecte la manca de recursos, va admetre que «és evident» que en falten però va negar que sigui motiu per no innovar; de fet, va afirmar que «els centres en entorns amb més dificultats són els que s'han transformat més».

El rol del docent va ser un altre punt clau del debat -al final del qual també va intervenir el públic-, on Iolanda Arboleas va remarcar que «també som educadors» i va reivindicar el pes dels equips docents, així com un lideratge «inclusiu» de les direccions. Per Enric Prats, a més d'altres coses, «el docent ha de ser un apassionat per aprendre».