22 de octubre de 2019
22.10.2019
OPINIÓ

Fer sentir la veu de les comunitats educatives

Article del mestre i promotor del primer Congrés de l'Educació Pública a Catalunya

22.10.2019 | 00:54

El món educatiu sempre es va movent entre pols oposats. Aquests pols els podem observar de forma quotidiana: queixes reiterades, malestar, docents enfadats, en el mateix lloc on podem observar voluntat de canvi, experiències engrescadores, ambients escolars constructius... Discursos externs de com ha de ser l'escola i com ho hem de fer els mestres, des de la Universitat, des de l'Administració, des de les tertúlies... i, a la vegada, pràctiques anticipadores que intenten en el dia a dia construir una escola pública de qualitat real i possible.

El Congrés d'Educació Pública que el dia 5 d'octubre vam inaugurar al Teatre Nacional de Catalunya intenta resoldre aquests dilemes intentant aclarir quin és el paper que reservem a l'educació pública. Volem fer una reflexió des de la base afavorint uns debats on les comunitats educatives puguin preguntar-se com entenem l'educació pública, quin paper volem jugar en el conjunt del sistema educatiu i com avancem quotidianament en una direcció compartida. Volem superar la cultura de la queixa per fer visible que a molts centres educatius públics estem avançant cap a un model educatiu inclusiu, democràtic, renovat pedagògicament i que encari els problemes que com a societat tenim plantejats: pobresa, desigualtat, atur, crisi profunda mediambiental, democràcia, etc. Volem assenyalar quines són les condicions que ho faran possible i sostenible en el temps, dirigint-nos tant a l'administració com a la societat, com a nosaltres mateixos.

I ho fem des de la voluntat i l'esforç de tots aquells que ho considerin important i vulguin contribuir-hi. És un Congrés on no hi ha ponències prèvies, ni discursos elaborats. És un Congrés que vol representar la veu de les comunitats educatives. És un Congrés que busca els espais comuns i les idees que compartim des de totes les etapes educatives, des de l'escola bressol a la secundària i a l'educació d'adults. És un Congrés que serà el que els centres educatius vulguin que sigui.

Ara són dos-cents els centres educatius públics organitzadors. Però podem ser molts més, perquè no hi ha cap més filtre que estar disposat a posar en comú propostes, idees i iniciatives per millorar i compartir. Els centres que vulguin encara s'hi poden anar afegint. A les comarques de Girona hi ha cinc debats organitzats... Però en poden sorgir d'altres que ajudin i complementin els que estan programats. Els mateixos centres educatius poden fer reflexions des dels claustres i comunitats educatives i aportar-los a aquests debats territorials: Girona, Palafrugell, Olot, Ripoll, Figueres..., o al web del Congrés.

El dia a dia ens omple el temps als centres i, sovint, ens impedeix la reflexió que va més enllà de la quotidianitat. Quin és el propòsit de l'educació? (i quan diem educació volem dir currículum, avaluació, inclusió, formació... els temes que el Congrés planteja a debat). I quin paper juga l'educació pública? Realment podem ser el motor del sistema educatiu? Ens ho deixaran ser en algun moment? Es posaran les condicions perquè sigui possible?

L'educació pública del nostre país ha de donar a conèixer i mostrar tota la immensa tasca que realitza. I, alhora, ha d'impulsar les renovacions i transformacions que les noves generacions necessiten en aquest món tan canviant. El Congrés pot ser un magnífic espai per visibilitzar i contagiar les iniciatives renovadores que es desenvolupen en molts indrets de Catalunya. Els centres educatius públics estem cridats, doncs, a fer sentir la nostra veu. No és una veu contra ningú, sinó a favor de l'educació i de l'escola de tots i per a tots. No hi pot haver excusa per no participar-hi, perquè no hi ha cap més límit que els que hem assenyalat en aquest article, si podem parlar de límits.

Creiem que aquesta iniciativa respon a una necessitat compartida per moltes persones: l'educació pública ha de poder ser el motor del sistema educatiu i les seves experiències i propostes han de ser el testimoni de com entenem l'educació: democràtica, inclusiva, equitativa, cohesionadora, justa... la que proporciona els millors aprenentatges per fer front als reptes que la societat ens planteja.

Calendari i temes de les sessions: 26 d'octubre, Sala Torin d'Olot, Inclusió i equitat; 23 de novembre, biblioteca Lambert Mata de Ripoll, Innovació, transformació, emancipació; 22 de gener, sala d'actes del Centre Municipal d'Educació a Palafrugell. Formació inicial i formació permanent; 15 de febrer, Servei Educatiu de l'Alt Empordà a Figueres, Currículum, organització i avaluació; 14 de març, a Girona, Model d'educació pública.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook