Uns altres horaris escolars són possibles. Així ho afirmen la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRC) i la Fundació Jaume Bofill, que abans de l'estiu van donar a conèixer una proposta d'«horaris escolars més saludables», que millorin els aprenentatges i fomentin la igualtat entre alumnes, trencant els límits que separen els centres educatius i la comunitat a la qual pertanyen. Dimecres, ja amb el curs en marxa, aquestes organitzacions van posar la seva proposta a debat a Barcelona, tot i que també preparen jornades similars arreu del territori.

Al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), diverses taules rodones van aplegar els professors dels instituts escola Trinitat Nova i Daniel Mangrané de Tortosa i l'institut Quatre Cantons, de Barcelona, Joan Artigal, Alberto Esteban i Ramon Grau, respectivament; la professora de la Universitat Autònoma de Barcelona Sílvia Blanch; una docent de l'escola Mercè Rodoreda, Àngels Cadena; l'inspector en cap de Barcelona, Xavier Chavarria; l'experta d'educació en l'àmbit local Sílvia Lombarte i el docent de l'institut escola Barnola d'Avinyó, Ricard López.

Fa setmanes que tant la Fundació Jaume Bofill com la FMRC utilitzen les seves xarxes socials i l'etiquesta #EducaciAlhora per defensar els beneficis de canviar els horaris escolars. Amb aquesta finalitat, publiquen una sèrie de vinyetes que contraposen situacions actuals (deures que s'allarguen fins a l'hora de sopar, arribades corrents a l'escola, la dificultat dels docents per mantenir l'atenció dels escolars...) amb les millores que consideren que s'aconseguirien amb una revisió horària (flexibilització de l'entrada a classe, més temps per passar en família, menys hores seguides sense menjar per als estudiants de Secundària o, entre d'altres, atenció individualitzada del professorat).

Més saludables i igualitaris

La supressió de la jornada intensiva als instituts -amb 6 hores de classe i dinars a partir de les 3 de la tarda- i la flexibilització horària tenint en compte les necessitats de cada edat, les famílies i les característiques dels diferents territoris són dos eixos destacats de la reforma horària que proposen la Fundació Bofill i els moviments de renovació pedagògica, un col·lectiu format per docents i altres professionals de l'educació.

El propòsit -afirmen- és establir uns horaris escolars que, d'una banda, promoguin «la salut, el benestar i l'aprenentatge dels infants i adolescents» i de l'altra, augmenti les oportunitats educatives dels joves «integrant activitats lectives i no lectives dins d'un mateix projecte educatiu».