29 de octubre de 2019
29.10.2019

Els jocs de simulació milloren el procés d'aprenentatge dels estudiants

Un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya conclou que millora les competències adquirides i la motivació

29.10.2019 | 00:16

Els jocs de simulació de negocis milloren el procés d'aprenentatge i les competències adquirides i augmenten la motivació dels estudiants, segons un estudi realitzat per investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i de la Rovira i Virgili (URV).

Per al desenvolupament de l'estudi, els investigadors s'han centrat en «jocs seriosos» –el propòsit dels quals és la formació per sobre de l'entreteniment– aplicats en l'àmbit d'economia, i han avaluat l'impacte que tenen els jocs de simulació de negocis en el procés d'aprenentatge d'estudiants de grau i màster.

«Hem comprovat que amb aquesta metodologia d'aprenentatge en línia formem els estudiants en les competències que després demanda el mercat laboral, com saber gestionar un conflicte o treballar en equip», tal com va afirmar la directora del Departament de Gestió d'Empreses de la URV i coautora de l'estudi, Ana Beatriz Hernández.

A l'estudi, publicat a la revista Computers in Human Behavior, hi van participar 115 estudiants amb una edat mitjana de 36 anys, entre els quals el 62,61% eren homes i 37,39%, dones.

Dividits en equips de quatre o cinc persones, jugaven a jocs de simulació de negocis dins un curs de gestió o direcció com a part del grau o màster que cursaven i competien uns equips contra els altres per simular el funcionament real d'una empresa. «El fet que hagin de competir entre equips ajuda encara més a l'aprenentatge perquè als estudiants els resulta molt motivador», va explicar el professor dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC i coautor de l'estudi Enric Serradell.

En acabar vuit rondes, els investigadors van passar qüestionaris als estudiants per valorar el seu procés d'aprenentatge i les competències adquirides. Els investigadors han analitzat quines competències es veuen reforçades amb l'ús de simuladors, tant les genèriques –competències transversals que es poden aplicar a qualsevol mena d'ensenyament– com específiques –pròpies de l'àmbit que s'estudia. Segons els resultats de l'estudi, les genèriques afecten positivament els resultats d'aprenentatge i, així, els estudiants milloren la seva capacitat de processament i anàlisi de la informació, el treball en equip, la innovació i creativitat, les seves habilitats comunicatives i l'ús de la tecnologia. L'estudi destaca que aquestes són competències transversals molt «apreciades» al mercat laboral, ja que «preparen a la persona perquè s'adapti amb èxit a qualsevol lloc de treball».

El «joc seriós» que van avaluar els investigadors simulava una empresa internacional de telecomunicacions que fabricava, produïa i venia telèfons mòbils a Àsia, els Estats Units i Europa.

Els simuladors tenen la capacitat de permetre assajar les condicions reals del mercat en temps real i requereixen un comportament actiu dels estudiants, que no poden limitar-se a memoritzar coneixements, sinó que han d'aplicar-los.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook