Un programa del Departament d'Educació que vincula el talent creatiu amb el món empresarial en el qual participa Ceràmiques Marcó, de Quart, ha portat aquesta empresa a promoure el projecte «Fogó». La iniciativa es va presentar divendres amb una jornada de treball que va comptar amb la participació d'una cinquantena d'estudiants i professors de diverses escoles d'art i disseny superior de Catalunya.

El vincle entre la ceràmica tradicional catalana i els hàbits alimentaris del segle XXI -«preocupada per la salut i el benestar», s'especificava- era el tema de l'activitat, que tenia el fogó com a eix central i proposava crear un joc de fogons per a ús domèstic de sobretaula i, també, d'interior. L'objectiu era «evolucionar un atuell medieval de terrissa negra de Quart», un fogó per a grups de 4 a 8 comensals que havia de mantenir el caliu dels aliments, tot utilitzant carbó o brasa.

El procés va incloure des del plantejament de la idea per resoldre un problema determinat -com escalfar sense cremar-se- fins a la presentació de la proposta, a punt de venda. Per dur-lo a terme, l'alumnat va comptar amb l'assessorament d'un equip format pel dissenyador Blai Puig, l'enginyer de disseny de producte i industrial Xavier Majoral, l'expert en foc i brasa Jordi Güell, i els mestres artesans Jaume Marcó i Pilar Alsina.

Participació d'estudiants

Una visita al museu i l'obrador de Ceràmiques Marcó va obrir el programa de divendres, a la qual va seguir una explicació del projecte. Tot seguit, es va fer l'anomenada «experiència Caliu» -durant la qual es va explicar la diferència entre cocció i manteniment-, un cafè col·loqui i una sessió de co-creació. Entre els participants hi havia alumnes de l'Escola Massana, Centre d'art i disseny, de Barcelona; l'EASD Pau Gargallo, de Badalona; l'Escola d'Art de Tortosa; l'Escola d'art i disseny superior Ondara, de Tàrrega; l'Escola municipal d'art Arsenal, de Vilafranca del Penedès; i l'Escola d'art superior i disseny de Vic.

Ceràmiques Marcó va destacar la voluntat de «mantenir un diàleg entre empresa, escoles i universitats» perquè aquesta interacció porta cap a la professionalització de l'alumnat que quan acaba la formació es troba en fase prelaboral. L'empresa de Quart treballa per difondre la peça guanyadora a la secció «Talents» de la fira internacional Messe de Franckfurt.