El Consell Escolar de l'Estat va valorar la setmana passada en sessió plenària el seu informe anual sobre l'estat del sistema educatiu, on figuren desenes de propostes de millora dirigides al Ministeri d'Educació i Professional, entre les quals hi ha l'increment de la inversió educativa o la reducció de la càrrega lectiva dels professors espanyols per equiparar-la a la mitjana europea.

En concret, l'informe del Consell Escolar de l'Estat recomana al Ministeri i a la resta d'administracions educatives «que modifiquin la normativa actual per reduir el nombre d'hores lectives que ha d'impartir el professorat, de manera que no se sobrepassi la mitjana de la Unió Europea».

El professorat espanyol passa més temps a classe que els seus col·legues europeus. En concret, l'horari lectiu dels docents de primària supera el 15,41% de la mitjana europea, mentre que a secundària està un 6,7% per sobre i a batxillerat, un 9,1%.

Al setembre, el sindicat STES va denunciar que comunitats com Madrid, Castella i Lleó, Galícia, Múrcia, Balears o Castella-la Manxa aquest curs fan un horari lectiu fins i tot superior del que recomana la llei aprovada enguany i que reverteix retallades en educació imposades el 2012 pel Govern de Mariano Rajoy, com ara l'augment de les hores setmanals que els docents havien de passar impartint classe a l'aula. El sindicat va indicar que aquestes comunitats mantenen les 20 hores lectives setmanals a secundària, quan la llei recomana que no superin les 18, i les 25 hores a infantil i primària, quan no haurien de superar les 23. Per sobre de les 18 hores setmanals a secundària també es troben Catalunya, el País Valencià, Aragó i La Rioja. Els professors hauran d'impartir 19 hores lectives a la setmana aquest curs.

Un incompliment que s'estén a Ceuta i Melilla, ciutats autònomes on les competències escolars continuen depenent del Ministeri d'Educació, que va impulsar la llei per reduir l'horari lectiu dels professors.

El Consell Escolar de l'Estat és un òrgan consultiu integrat per representants de les comunitats autònomes, sindicats d'educació, patronals, organitzacions de pares d'alumnes i estudiants. Entre les desenes de propostes que inclou el seu informe, també destaca «la immediata correcció» de la inversió actual en educació «recuperant els nivells d'inversió educativa previs a la crisi econòmica», que el 2009 s'aproximaven al 5% del Producte Interior Brut (PIB).

A més, segons assistents a la sessió plenària, el Consell Escolar de l'Estat sol·licita al Ministeri que faci un «informe detallat» de les actuacions realitzades davant les seves recomanacions. Aquest document haurà de ser enviat al Consell «perquè aquest òrgan pugui valorar el seu contingut i prendre les decisions que puguin derivar de la valoració».

En el ple celebrat la setmana passada, des de la Confederació Estatal d'Associacions d'Estudiants van destacar també la inclusió de propostes de millora per augmentar el finançament del sistema de beques i ajudes a l'estudi, «especialment en l'àmbit no universitari».