El reforç de la cohesió social, l'educació intercultural i la llengua, en un context escolar amb una elevada presència d'alumnat nouvingut, són els eixos del treball que l'institut de Maçanet de la Selva realitza dins el programa europeu «Escoles inclusives del Mediterrani (MEDIS)», en el qual ara participen onze centres educatius d'Espanya, Xipre, Grècia, Itàlia, Portugal i Bulgària.

Un dels objectius del projecte, que posa en contacte professorat i estudiants de llocs diferents, és compartir bones pràctiques per millorar la incorporació d'estudiants d'origen estranger a les aules. Aquest és el cas de «Recepció a classe», una iniciativa de l'institut de Maçanet que ofereix eines a l'alumnat nouvingut -com ara tallers, material autodidàctic o acompanyament als mestres- i que un centre búlgar ha adaptat.

Encara que es trobin en llocs distants -sempre al voltant del Mediterrani-, el programa connecta escoles de primària i instituts de secundària de «països semblants que tinguin problemes amb la integració social, on a través d'aquest tipus de pràctiques poden prevenir l'exclusió social».

Les pràctiques que es posen en pràctica treballen l'aprenentatge de l'idioma o les tradicions culturals, a més de l'arrelament d'infants i joves tant a l'escola com a l'entorn on viuen.

El 15 de gener, es va fer balanç del programa «Escoles inclusives del Mediterrani» en una jornada que es va realitzar a la seu de la Generalitat a Girona, a la qual va assistir el responsable territorial dels Serveis educatius i la Formació permanent del Departament d'Educació, Pere Costa. En la seva intervenció, va «agrair a tots els centres educatius que esteu avançant cada vegada més amb els reptes que presenta la inclusió social» i va animar la comunitat docent «a participar i ser una escola MEDIS, per seguir avançant i fer que l'escola sigui per a tothom».

Intercanvi de bones pràctiques

Els creadors i impulsors del programa, Josep Juandó -coordinador de MEDIS i president de l'associació Wusmed-, i la directora de l'institut de Maçanet de la Selva, Maria Castanyer, van explicar que les bones pràctiques que s'hi emmarquen es troben en una fase de pilotatge als centres. Quan acabi, van expressar la confiança en què els resultats seran positius i que l'intercanvi de projectes s'estendrà a més països.

Els promotors de la iniciativa van animar a adherir-se a MEDIS i, després de proposar una bona pràctica i certificar-ne l'aplicació, a obtenir un segell que acredita com a escola inclusiva.