La revolució tecnològica ja fa anys que promet avenços que s’acaben complint abans del que la societat espera. La tecnologia és una realitat que cada vegada ens és més útil en les coses més senzilles del nostre dia a dia, i molt aviat se’ns fa indispensable. Però un dels camps on més interès desperta per les seves infinites possibilitats és en l’educació.

Una persona utilitza un ordinador portàtil. | EUROPA PRESS

Ja fa anys que molts centres escolars d’arreu de Catalunya han decidit incloure al dia a dia de les classes de diverses assignatures el suport i reforç de tauletes o ordinadors, més enllà de les hores dedicades a aprendre informàtica. Els alumnes utilitzen aquestes eines amb l’ajuda d’un professor que els guia per tal que trobin la informació que necessiten i que l’utilitzin tenint en compte totes les seves possibilitats. Aquestes eines estan adaptades perquè les pugui utilitzar un infant, i compten amb bloquejos infantils i controls parentals que limiten els usos no desitjats.

En les últimes dècades s’ha passat de tenir aules amb pissarres de guix a trobar pissarres digitals, projectors i tauletes o portàtils pel professorat i l’alumnat. Alguns experts asseguren que la utilització de totes aquestes eines millora la capacitat d’atenció dels alumnes i també la seva motivació. Ja és del tot habitual que el professorat utilitzi aquestes eines per corregir textos, consultar pàgines web amb els alumnes o mirar vídeos a plataformes de contingut, tot plegat exemples d’unes activitats que dècades enrere eren impensables i que han permès estendre les possibilitats educatives i la creativitat a les aules.

La tecnologia és un aprenentatge més que els infants reben a les aules, i són molts els experts que recomanen que l’ordinador sigui un espai comú als habitatges dels nens i nenes perquè els pares puguin conèixer els hàbits dels seus fills i puguin saber el temps que hi destinen. L’educació tecnològica és igual d’important que la resta de coneixements que transmetem als infants, ja que permet assentar uns bons hàbits d’ús d’aquests artefactes, i de fet hi ha múltiples aplicacions i dispositius que també incorporen eines per limitar-ne l’ús quan se superen els llindars diaris establerts. D’aquesta manera, els més petits també podran gaudir de la tecnologia sense riscos.

Un dels reptes dels pròxims anys és aconseguir que la introducció de la tecnologia a les aules sigui per a tothom, i eliminar per tant la bretxa digital que encara limita l’accés a molts infants. Un altre dels reptes és formar bé els alumnes per tal que sàpiguen treure tot el rendiment possible d’aquestes eines perquè siguin una guia per la seva formació i aprenentatge.