Després de les vacances de Nadal, més de 8 milions d'alumnes tornen a les aules de manera totalment presencial en tots els nivells de l'ensenyament. I per evitar que la tornada a l'escola es compliqui, cal prestar especial atenció al protocol Covid en els col·legis.

Davant aquesta tornada a les classes, amb la variant òmicron en plena expansió, els Ministeris de Sanitat i Educació han fet una crida a centres i famílies a no relaxar-se i aplicar amb rigor els protocols anticovid en els col·legis.

Què han de fer els contactes estrets?

Han de romandre en el domicili i realitzar quarantena durant els 7 dies posteriors a l'últim contacte amb un cas confirmat, tret que hagin rebut una pauta de vacunació completa.

En les situacions en les quals la persona estigui exempta de quarantena, ha d'evitar el contacte amb persones vulnerables, ha de continuar usant la màscareta en les seves interaccions socials i no pot acudir a esdeveniments multitudinaris.

Què es fa si hi ha un brot en un centre?

Les mesures a seguir, marcades pel protocol Covid en els col·legis, poden variar des d'extremar la prevenció en el centre educatiu (distància física, ús de màscaretes, rentat de mans), passant per indicar l'aïllament dels casos o establir una quarantena completa de l'aula.

D'aquesta manera, la Comissió de Salut Pública ha acordat no fer quarantenes de l'aula completa quan hi hagi fins a 4 positius contagiats o menys del 20% dels alumnes, amb l'objectiu de garantir la presencialitat a les aules.

Així, es recomana quarantena per a tot el grup sempre que es donin 5 casos o més d'infecció activa en una aula o afectació del 20% o més dels alumnes de la classe en un període igual o inferior a 7 dies.

No obstant això, algunes comunitats autònomes ja havien decidit canvis en la quarantena abans de l'escrit de Sanitat.

  • Madrid establia que, de manera general i davant casos esporàdics, no es realitzaran quarantenes i davant l'aparició de brots -que considera a partir de 3 o més-, Salut Pública de la regió indicarà les actuacions a seguir.
  • Per la seva part, Andalusia havia acordat que de manera general no serà necessari fer quarantenes d'aules completes.
  • Finalment, Galícia va dictaminar que els alumnes de 12 anys d'ara endavant no facin quarantena malgrat ser contacte estret, sempre que estiguin asimptomàtics i que comptin amb la pauta completa de vacunació.

Què passa si hi ha un nen amb símptomes a l'aula?

La presència de símptomes pot deure's a moltes malalties, no tan sols per la covid-19.

Fins que es confirmi o descarti el diagnòstic, la resta de companys de la classe, sempre que no presentin símptomes, han de continuar acudint al centre educatiu amb normalitat.

Les persones que conviuen amb els menors que han començat amb símptomes sí que han de quedar-se a casa si no estan vacunades.

Què fer si apareixen símptomes?

Si un alumne o personal del centre presenta símptomes compatibles amb lacCovid-19 no ha d'acudir al centre educatiu.

Ha de contactar telefònicament amb el centre de salut, o amb qui la comunitat autònoma hagi designat, perquè avaluïn si els símptomes corresponen a la covid-19 i si consideren necessària la realització d'un test.

Fins que es rebin indicacions per part dels sanitaris, la persona que ha iniciat símptomes ha de quedar-se a casa i limitar al màxim els contactes.

Si hi ha símptomes de gravetat o dificultat respiratòria, haurà de telefonar al 112.

Què han de fer els que no són contacte estret?

Qui no sigui un contacte estret continuarà assistint al centre educatiu.

L'activitat docent es manté per a la resta de l'alumnat.

Com fer una correcta ventilació dins l'aula?

La mala ventilació afavoreix l'increment de la transmissió del coronavirus de manera significativa.

El protocol covid en els col·legis recomana una ventilació natural creuada, si és possible de manera permanent, amb obertura de portes i/o finestres oposades o en costats diferents de la sala, per afavorir la circulació d'aire.

Es ventilaran amb freqüència les instal·lacions del centre, almenys durant 10 – 15 minuts a l'inici i al final de la jornada, durant l'esbarjo, i sempre que sigui possible entre classes.

Quan la PCR és positiva durant diverses setmanes, però ja no hi ha símptomes, es pot anar a classe?

Una PCR positiva durant molt de temps no té per què indicar capacitat de transmissió. Pot indicar presència de virus sense capacitat de contagiar una vegada superat el temps d'aïllament.

No serà necessària la realització d'una PCR per aixecar l'aïllament.

Cal prendre la temperatura abans d'anar al centre educatiu?

És recomanable la presa de temperatura per detectar la presència de febre abans de sortir de casa, a més de parar esment a qualsevol altre símptoma compatible amb la infecció.

Poden compartir-se objectes o material al col·legi?

Poden compartir-se objectes de qualsevol material, papers o llibres en l'àmbit escolar extremant la higiene de mans i evitant tocar-se nas, ulls i boca.

Quan són objectes que s'empraran per grups diferents s'aconsella realitzar neteja entre l'ús d'un grup i un altre.

Quan i com s'han de rentar les mans?

S'aconsella rentar-se les mans després d'estar en contacte amb superfícies possiblement brutes o tocades per uns altres.

A més, és molt important fer-ho a l'entrada i sortida del centre educatiu, abans i després del pati, en menjar i sempre després d'anar al lavabo.

S'ha de realitzar a consciència i preferentment amb aigua i sabó o, en defecte d'això, gel hidroalcohòlic.

A més hem de tenir en compte que quan les mans tenen brutícia visible a simple vista, el gel hidroalcohòlic no és suficient, i és necessari usar aigua i sabó.