Els menors fan servir un 36% més les pantalles que abans de la pandèmia. De fet, el temps que passen a les xarxes socials ha augmentat un 76% respecte el 2019. Només a TikTok, la seva xarxa social favorita, destinen 75 minuts al dia, i el consum d'aplicacions de comunicació (com WhastApp), ha augmentat un 49%. Són dades de l'informe Aplicaciones y menores: un año atrapados detrás de las pantallas, presentat per Qustodio, després d'analitzar els hàbits digitals de 100.000 famílies amb fills d'entre 4 i 15 anys a Espanya, els Estats Units i el Regne Unit.

'Educar Es Todo', de Prensa Ibérica, del mateix grup editorial que Diari de Girona, es pregunta si tenim raons per preocupar-nos o simplement ens estem alarmant en excés per una novetat que escapa del nostre control? Està el telèfon mòbil arruïnant a tota una generació? El Govern va incloure el 2018 les addiccions a les noves tecnologies en el Pla Nacional d'Addiccions, considerant-les «una 'substància' nociva per a la salut, comparable amb la droga o l'alcohol i on els més perjudicats són els joves d'entre 12 i 17 anys». I l'Observatori Espanyol de les Drogues i Addiccions alerta que el 27,8% dels menors presenten un ús compulsiu del mòbil.

COM EVITAR QUE EL NOSTRE FILL ACABI ENGANXAT A LA TECNOLOGIA

Tots els experts coincideixen que si volem evitar que el nostre fill acabi enganxat a la tecnologia, la millor eina és la prevenció. En aquest sentit, la Fundació ANAR ens ofereix a les mares i pares algunes pautes que podem posar en pràctica per evitar que els nostres fills acabin enganxats a la tecnologia. Aquestes són algunes d'elles:

  • Recicla't: És important que estiguem al dia dels avanços que ofereixen les tecnologies per així poder saber en quin món s'estan movent els nostres fills i poder acompanyar-los i ajudar-los a utilitzar-les amb sentit. Quedar-se enrere és quedar-se fora, sense la possibilitat d'oferir als nostres fills el control i la seguretat que necessiten.
  • No els deixis sols: No es tracta d'espiar el que fan els nostres fills, però sí de supervisar i, per poder fer-ho, és fonamental que les utilitzin en un lloc comú de la casa, perquè puguem saber el temps que passen enganxats a les pantalles i supervisar personalment els continguts que utilitzen. Per tant, ordinadors, mòbils, tauletes o televisions, en zones comunes de la casa, mai a les seves habitacions.
  • Regles, normes, acords...: Per evitar un ús excessiu i inapropiat, és bàsic establir, al costat dels nostres fills, regles consensuades per utilitzar la tecnologia. En aquest sentit, convé recordar que l'Associació Americana de Pediatria i l'OMS recomanen 0 pantalles fins als 2 anys, i que a partir d'aquesta edat, els nens i adolescents no haurien de passar més d'1 o 2 hores diàries davant de les pantalles, intentant que consumeixin continguts de qualitat en la mesura que sigui possible.
  • Ofereix-li altres oportunitats: El perill de la tecnologia no està només en com afecta el seu ús, també en la quantitat d'activitats que els nostres fills deixen de fer quan estan utilitzant-les. En aquest sentit, si els traiem les pantalles, hem d'oferir-los possibilitats perquè destinin el seu temps d'oci. Així, és interessant que els ensenyem la importància de relacionar-se amb els seus iguals en persona, realitzar activitats esportives en grup, l'atractiu de la lectura... A més, el temps que es passa en família planejant activitats, visitant familiars o amics i acudint a llocs nous, els ensenyarà el positiu del contacte personal i l'ús alternatiu de l'oci saludable. Dedicar-los una part important del nostre temps és bàsic.
  • Dona exemple: Perquè els nostres fills aprenguin a utilitzar de manera responsable la tecnologia és necessari que nosaltres fem un ús responsable d'ella. Si els diem que no és bo passar moltes hores connectats a jocs d'ordinador o xatejant, el lògic és que no ho fem nosaltres. Aquest és un punt clau. Moltes vegades les mares i pares ens veiem incapaços d'inculcar aquest bon ús perquè nosaltres no som capaços de fer-ho.
  • Navega, xateja i juga amb els teus fills: Quina és l'edat idònia per permetre que els nostres fills condueixin un cotxe? La resposta bona no és una edat concreta, sinó: «quan tinguin el permís de conduir». Perquè una cosa similar passa amb les tecnologies. Al principi, fins que els nostres fills sàpiguen fer un ús responsable i hagin desenvolupat el seu pensament crític i siguin responsables dels seus actes, és bàsic que la utilitzin sempre en presència d'un adult de referència. Acompanyar-los és important també per conèixer quins són els seus gustos i evitar que utilitzin jocs o informació inadequada per la seva edat i etapa de creixement. A més, és important establir filtres perquè no puguin accedir a tota mena de pàgines i continguts.
  • Ensenya'ls a voler-se i acceptar-se com són: Fomentar en els nostres fills des de petits una autoestima saludable els ajudarà a acceptar-se tal com són i relacionar-se amb els altres amb seguretat. Així no buscaran «refugiar-se» darrere d'una imatge fictícia que inventaran a les Xarxes Socials.
  • Ensenya-li a organitzar el seu temps: Necessiten la nostra orientació i acompanyament per adquirir l'hàbit d'estudi, treball i responsabilitat adequada per arribar a convertir-se en adults independents i responsables en el futur. D'aquesta manera, també tindran aspectes importants en la seva vida dels quals ocupar-se a més d'estar «connectats». Ensenyeu-los a ser acurats amb les seves hores de somni, sense interrupcions.
  • Separa'ls del mòbil!: No només a classe han de respectar la norma escolar de no fer servir el mòbil, també durant els temps d'estudi. A més, no hem de caure en l'error d'utilitzar la tecnologia per calmar una rebequeria o per entretenir-los mentre nosaltres fem altres coses. L'ús ha de ser amb una finalitat concreta, no per emplenar temps o com a «guarderia». És molt important entendre que l'addicció a les noves tecnologies està directament relacionada amb el temps que passen utilitzant-les.
  • Transmet-li informació sobre protecció i riscos per ajudar-los al fet que ells utilitzin el seu pensament crític: D'igual forma que quan els nostres fills comencen a sortir sols de casa els expliquem que no han d'anar-se'n amb cap estrany, és fonamental explicar-los els perills que es poden trobar a les xarxes socials o Internet. Allà entraran en contacte amb gent que no han conegut en persona, i han d'aprendre a desconfiar de molts dels continguts publicats i conèixer el risc de facilitar informació personal.... I, el més important, si tenen algun problema, que sàpiguen que puguin parlar amb nosaltres, perquè estarem disposats a ajudar-los sempre.