Escenaris Especials surt del teatre i porta quatre nous espectacles als instituts

Els centres Pere Alsius de Banyoles i Narcís Xifra de Girona acullen l’estrena de les peces, interpretades per actors amb diversitat funcional i en risc d'exclusió social

Alumnes de la Fundació Ramon Noguera de Girona, en un assaig a l’institut Narcís Xifra.

Alumnes de la Fundació Ramon Noguera de Girona, en un assaig a l’institut Narcís Xifra. / ROSER BLANCH

Meritxell Comas

Meritxell Comas

El projecte Escenaris Especials, dirigit per la dramaturga banyolina Clàudia Cedó, ha sortit del teatre per a estrenar quatre noves propostes escèniques allà on més es debat sobre el futur: els instituts. I és que El Futur és, a banda del títol del seu nou espectacle, la temàtica que han volgut abordar a través de diverses peces creades per una seixantena d’actors i actrius amb diversitat funcional i en risc d’exclusió social. 

L’institut Pere Alsius de Banyoles va acollir el 6 i 7 de maig les dues primeres produccions, i entre avui i demà se’n podran degustar dues més entre les parets de l’institut Narcís Xifra de Girona. 

Els intèrprets que han donat vida al projecte són alumnes de la Fundació Autisme Mas Casadevall, la Fundació Estany, la Fundació Ramon Noguera, l’Associació Canaan, el Servei de Rehabilitació Comunitària del Baix Empordà, l’Escola Teatre Gironès, l’Ateneu de la dona i Fundació Support-Girona. Durant el curs, han creat una peça a partir d’una premissa: parlar del futur. 

Els espectacles estan confeccionats a partir de diverses històries, que es desencadenen al vestíbul, a les aules o a la cantina dels centres educatius. La missió dels espectadors és transitar per les instal·lacions del centre, aturant-se en cada petit escenari per a degustar les ficcions creades per a l’ocasió. El recorregut està guiat per un fil conductor, creat i dirigit per la creadora d’Escenaris Especials, Clàudia Cedó, i interpretat per un grup d’actors i actrius del centre de formació teatral Aula de Teatre de Banyoles.

Amb aquest projecte, no només s’han volgut conquerir nous espais de representació, sinó que també s’ha volgut compartir amb els alumnes dels centres educatius. «Hem treballat amb estudiants de Batxillerat per a promocionar els espectacles, ells han gravat els assaigs, han fet entrevistes i han creat perfils a les xarxes socials per a donar a conèixer la proposta», explica la coordinadora del projecte, Anna del Barrio.

La iniciativa, sosté, també els ha servit per a «trencar tabús». «Els joves són un col·lectiu amb el que sempre hem volgut posar el focus amb Escenaris Especials perquè creiem que a l’institut és quan es construeix la personalitat, i volíem trencar amb la por d’acostar-se a la diferència».

Subscriu-te per seguir llegint