Un informe alerta que tots els centres inflen les notes a Batxillerat, sobretot els concertats i privats

L’Observatori del Sistema Universitari assenyala que només un de cada tres excel·lents es manté a la Selectivitat 

Un grup d’alumnes examinant-se de les PAU a la Facultat de Dret de la Universitat de Girona, fa una setmana.

Un grup d’alumnes examinant-se de les PAU a la Facultat de Dret de la Universitat de Girona, fa una setmana. / Marc Martí Font

ACN

Un informe de l’Observatori del Sistema Universitari alerta que tots els centres educatius inflen les notes dels seus «millors alumnes» durant el Batxillerat. El document recull dades del Sistema Integrat d’Informació Universitària (SIIU) del període 2015-2022 i constata que les notes mitjanes de Batxillerat són més altes que les que s’obtenen a la fase general de les PAU. 

Els centres concertats i privats amb els que s’ha posat en contacte Diari de Girona, però, desmenteixen aquesta pràctica. El director pedagògic de Secundària de l’escola Montessori Palau de Girona, Lluís Saló, assegura que la nota mitjana dels expedients de Batxillerat està «entre dues i cinc dècimes per sobre» de la mitjana de Selectivitat. «La nostra desviació mai ha superat el mig punt de diferència», defensa, un decalatge que considera «raonable». A més, subratlla que a diferència «d’altres» centres educatius que «filtren» els alumnes que es presenten a les PAU per a aconseguir una nota mitjana més elevada, Saló defensa que «presentem pràcticament el 100% del nostre alumnat a la Selectivitat». Aquest curs s’hi han presentat el 98% dels alumnes. A més, sosté que «els alumnes que han tret excel·lent a Batxillerat, el treuen també a les PAU».

Aprovar la selectivitat

Per la seva banda, el director general de l’escola Vedruna de Palamós, Mario Mercader, assegura que els seus esforços se centren en evitar l’abandonament escolar a Batxillerat (que és privat). «Hem comprovat que gairebé tots els alumnes del nostre centre que fan la Selectivitat l’aproven, i aquest és el nostre màxim orgull», confessa. «Nosaltres no inflem cap nota, al contrari, acompanyem als alumnes perquè puguin acabar el curs i arribar a la universitat», defensa.

L’informe també evidencia que la manca d’equitat educativa és una de les principals problemàtiques a l’hora d’accedir als graus universitaris. La presidenta de l’ens, Vera Sacristán, va assegurar ahir que sovint es tendeix a pensar que l’alumnat dels centres concertats i privats tenen una posició socioeconòmica que els permet tenir més recursos i oportunitats. «Ja sigui perquè té més llibres a casa, perquè rep més suport dels pares o perquè la família disposa de més recursos per pagar classes particulars», va esmentar. Amb tot, va remarcar que aquesta creença deixa de tenir sentit quan els resultats de Batxillerat es comparen amb els de les PAU: «Són unes proves anònimes, objectives i amb criteris de correcció unificats», va assegurar.

La responsable de l’Observatori també va assenyalar que en els darrers anys s’ha reduït el nombre d’alumnes amb aprovat just al Batxillerat (notes d’entre 5 i 6) en tots els centres. En canvi, va dir que s’ha detectat un augment del nombre d’alumnes que aconsegueixen l’excel·lent. «No sabem quin és el motiu, però veiem que tots els instituts estan intentant ajudar als seus millors alumnes», va afirmar.

Tot i això, l’informe apunta que només un de cada tres excel·lents es manté a la Selectivitat. Sacristán va detallar que a Catalunya els excel·lents a Batxillerat es redueixen un 30% quan els mateixos alumnes s’examinen de la Selectivitat. En concret, a Batxillerat, les puntuacions entre 9 i 10 representen el 13,3%, mentre que a les PAU baixen fins el 4,3%. En aquest sentit, va indicar que si bé aquesta tendència és comuna a tots els instituts, és especialment notable en centres concertats i privats. «És l’única comunitat on s’observa que aquest fet passa més a les escoles concertades que a les privades», va relatar. Així, als instituts públics, el 10,8% dels alumnes de Batxillerat van obtenir una mitjana d’entre 9 i 10 punts el 2022; mentre que als concertats el percentatge va ser del 28,6% i als privats del 17,6%.

El document també posa el focus en les diferències entre comunitats autònomes pel que fa a notes del Batxillerat i de les PAU. Al 2022, Catalunya va situar-se a la penúltima posició pel que fa estudiants que treuen excel·lent a Batxillerat, amb el 13,3%. Aquesta dada es troba lluny de la mitjana espanyola, que és del 20,5%. La llista l’encapçalen Múrcia (28,2%) i les Canàries (28,1%). Pel que fa als resultats de les PAU, només el 4,3% dels alumnes aconsegueixen un excel·lent. Catalunya és la cinquena comunitat per la cua, la mitjana a l’Estat és del 5,9% i la regió amb millors notes és Astúries, on el 12% dels examinats van treure entre un 9 i un 10.

Més transparència

Per tot plegat, Sacristán va reclamar més transparència a l’hora de fer públics els resultats de cada centre i uns criteris de correcció dels exàmens de Selectivitat més homogenis per a «donar un biaix més equitatiu» entre totes les comunitats autònomes. Va recordar que l’Estat funciona com un únic districte a l’hora d’accedir a la universitat i va valorar que estudiar en una comunitat o en una altra pot suposar un avantatge. 

A més, va considerar clau revisar el sistema actual perquè la nota de les PAU torni a tenir més pes que la de Batxillerat, com passava abans. «Per a fer la mitjana, la de Batxillerat compta un 60% i la de les PAU només representa el 40%», va recordar Sacristán, que va assegurar que aquesta fórmula no és justa.

Subscriu-te per seguir llegint