Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Sabies que la pedra de Girona amaga fòssils?

Passegeu pel Pont de Pedra, a Girona, i observeu amb atenció la seva barana. Veieu aquests petits dibuixos incrustats a la pedra? Sabeu què són?

Nummulits del Pont de Pedra.

Nummulits del Pont de Pedra. / Aixa Navarro

Aixa Navarro

Girona

· On?

Carrer de Santa Clara, 12 (Pont de Pedra), 17001 Girona.

· T'ho expliquem

La famosa “pedra de Girona” és un tipus de pedra molt especial que es va formar fa aproximadament uns 40 milions d’anys. Aquesta roca, anomenada calcària nummulítica, és de color gris clar, amb tonalitats grises-blaves en les superfícies acabades de trencar. Per altra banda, en algunes zones superficials pot presentar colors marronosos. 

La calcària nummulítica es caracteritza per contenir molts fòssils, majoritàriament nummulits, uns organismes unicel·lulars que reben el seu nom del llatí nummulus, que significa “monedes petites”.

Aquest nom prové de la seva semblança amb petites monedes. De fet, quan els romans van arribar a les piràmides d’Egipte i van trobar nummulits a terra, van pensar que eren llenties petrificades dels constructors.

Aquesta pedra es va formar a partir de sediments marins acumulats al fons d’un antic mar tropical d’escassa fondària que fa milions d’anys cobria gran part de l’actual Girona i la zona central de Catalunya. Amb el pas del temps, aquests nummulits es van compactar i solidificar, donant lloc a la roca que avui dia coneixem. A banda dels nummulits, en aquesta calcària també podem trobar fragments d’ammonits (uns animals semblants als calamarins, amb una closca en forma d’espiral), coralls, eriçons de mar i altres organismes marins. 

El nom de “Pedra de Girona” prové del fet que, durant segles, aquesta pedra s'extreia de les pedreres situades als voltants de Girona. La seva resistència i durabilitat la van convertir en el material de construcció de molts edificis històrics de la ciutat, com la Catedral, l’antic Palau de Justícia o el Palau dels Agullana. També s’ha utilitzat a Barcelona, en elements arquitectònics com el Palau de la Generalitat o el claustre del monestir de Pedralbes. 

Pont de Pedra.

Pont de Pedra. / Aixa Navarro

· Per saber-ne més

Si voleu saber més sobre la pedra de Girona us recomano realitzar l’itinerari de la Pedra de Girona. Podeu trobar més informació a la web de Pedres de Girona: https://www.pedresdegirona.com/itinerari_pedra_1.htm. Si voleu fer aquest itinerari amb nens i nenes, podeu consultar l’apartat de Recursos Educatius de la web de l’Ajuntament de Girona, on es proposa un itinerari adaptat i es faciliten recursos pensats tant per a mestres com per a alumnes: https://web.girona.cat/caseta/recursoseducatius

Pels amants de la lectura, també us pot interessar el llibre La pedra de Girona: L'esplendor del marbre blaude Miquel Àngel Fumanal Pagès i Jordi Sagrera Aradilla. Aquesta obra ofereix una visió sobre la importància de la pedra de Girona al llarg dels cinc segles del seu màxim esplendor. 

A més, si voleu conèixer més sobre fòssils, visiteu la vostra biblioteca més propera i demaneu el número 26 de la revista Namaka, on descobrireu articles sobre dinosaures i fòssils que ens revelen un passat sorprenent. També podeu consultar el número 1345 de la revista Cavall Fort, on s’inclou un article titulat “Descobrint els fòssils”, on s'explica què són els fòssils i com es formen.

La “Pedra de Girona” ens recorda la importància de preservar i protegir el patrimoni natural i cultural. 

Aquest tipus de pedra evidencia com els recursos naturals han influït en la història i l'arquitectura de les nostres ciutats. 

La seva relació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, com l’ODS 11 (ciutats i comunitats sostenibles) i l’ODS 15 (vida terrestre), és evident. Aquests objectius ens conviden a valorar i preservar tant el patrimoni cultural com la biodiversitat. Així, entendre la història que ens envolta esdevé fonamental per fomentar el respecte envers l’entorn i adoptar una actitud més conscient i compromesa amb la protecció dels ecosistemes i els recursos naturals. 

Així doncs, els fòssils que podem observar ens connecten amb un passat molt llunyà, quan el paisatge era completament diferent. Per tant, la pròxima vegada que passeu pel pont de Pedra o observeu algun edifici antic de Girona, us animo a fixar-vos bé en les pedres... potser descobriu un petit fragment de la història del nostre planeta!

Aixa Navarro, alumna de 4t de DT del grau de Magisteri de la Universitat de Girona.

Aquest article és fruit del treball de col·laboració entre el Diari de Girona i l’assignatura de didàctica de les ciències socials del doble grau d’educació infantil i primària de la Universitat de Girona, amb la col·laboració de la Xarxa territorial de Museus de les Comarques de Girona. L'objectiu és transmetre coneixements històrics de manera didàctica, descobrir elements curiosos que ens interpel·len i despertar l’interès pel patrimoni local. En definitiva, de fer-nos aixecar el cap i aprendre a gaudir de cada racó del nostre territori. Cada dimecres, a l'edició digital de Diari de Girona.

Tracking Pixel Contents