Lingüistes de la UdG creen un llibre d'enigmes perquè els alumnes treballin la llengua, la lògica i la comprensió lectora
El nou recurs didàctic planteja 34 casos que posen a prova l'enginy dels estudiants, alhora que exploren el lèxic, la morfosintaxi, la fonètica, l'ortografia i les varietats lingüístiques

Girona auditori Irla Lingüistes de la UdG creen un llibre d'enigmes perquè els alumnes treballin la llengua, la lògica i la comprensió lectora / Marc Martí / DDG

Un equip format per sis professionals de didàctica de la llengua de la Universitat de Girona (UdG), també docents de la Facultat d'Educació i Psicologia i de centres educatius d'arreu de les comarques gironines, han impulsat un recurs didàctic i lúdic en forma de llibre a partir d'on, a través de casos de misteri, els alumnes treballaran la llengua, la lògica i la comprensió lectora.
Es tracta de "Joc negre. Misteris per a resoldre", un recull de 34 casos policíacs i de misteri que s'ha presentat aquesta tarda a l’Auditori Josep Irla de Girona. Els fets tenen lloc en un poble fictici, Masfosc del Clot. Es tracta d'enigmes amb diferents nivells de dificultat en què es posa a prova l’enginy, la competència lingüística i també coneixements diversos sobre el món. Cada cas posa el focus en àrees diverses, des del lèxic a la lògica, passant per la morfosintaxi, la fonètica, l'ortografia i la puntuació, el discurs oral o varietats lingüístiques.
El recurs, però, no és només per a alumnes. I és que una de les autores del llibre, Alba Fraser, assenyala que "també pot ser interessant per a mestres i professors de llengua, ja que per resoldre els casos cal posar en pràctica la comprensió lectora, el raonament crític, la lògica i diverses habilitats i coneixements lingüístics".
El material és fruit d’una "àmplia experiència" amb alumnes de diversos nivells i edats. La llavor del projecte va començar de la mà de Maria Fernández als instituts Pere Alsius i Pla de l’Estany de Banyoles i els resultats no es van fer esperar: "Als alumnes els agradava llegir, pensar en els enigmes que se’ls havien plantejat i escriure informes per justificar les solucions que hi havien trobat".
El projecte ha estat possible gràcies al suport econòmic del Deganat de la Facultat d’Educació i Psicologia, el Consell Social de la Universitat i el Departament de Didàctiques Específiques de la UdG. El llibre es pot comprar a la Llibreria 22 de Girona i també es pot descarregar gratuïtament en PDF. No descarten, més endavant, fer-ne un joc de taula.
Subscriu-te per seguir llegint
- Hisenda aclareix quan donar una casa als fills surt gratis: el requisit clau és l'edat
- L’ajust d’Hisenda que molts jubilats encara desconeixen: fins a 4.000 euros
- «Vaig arribar a Girona amb dues maletes i menys de 200 euros»
- El Mercat d’Olot ven gairebé 1.000 pots de productes de reaprofitament
- Xurros fets "a ull" a la Cort Reial de Girona
- Més d'un mes sense llum a la ronda Ferran Puig de Girona perquè els ocupes tenien l'electricitat punxada
- Les baixes laborals per salut mental es disparen i s’allarguen fins a gairebé els 100 dies de mitjana
- Aliança Catalana reuneix tots els seus líders territorials a Ripoll per preparar les eleccions municipals