L'esquí i les noves tecnologies són la base del seu negoci i ja tenen com a clients i prescriptors 50 estacions de set països (repartides entre els Pirineus, els Apenins i els Andes). Nascuda ara fa quatre anys, l'empresa gironina Skitude ha creat fins a una vintena d'aplicacions, que sumen mig milió de descàrregues, i compta amb més de 100.000 usuaris registrats a la seva xarxa social. Des de qualsevol dispositiu, els esquiadors tenen informació en temps real sobre l'estat de les pistes. I un cop es calcen els esquís, Skitude no només compta quants quilòmetres de pistes i desnivells fan en una jornada. També els permet participar en competicions internacionals (virtuals, això sí). Ara l'empresa es fixa superar els dos milions d'usuaris en dos anys i entrar als mercats alpí i nord-americà.

Què tenen en comú un esquiador que baixa les pistes de La Molina i un altre que ho fa a l'estació xilena de Valle Nevado, a més d'11.000 quilòmetres de distància? Si tots dos porten el mòbil a la butxaca i s'han baixat l'app de l'estació, el seu nexe es diu Skitude.

Aquesta empresa nascuda al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, i ara amb seu a Riudellots de la Selva, proveeix aplicacions mòbils a les estacions d'esquí i també ha creat una xarxa social per als amants dels esports de neu. Amb només quatre anys (va néixer el 2012), Skitude ja té com a clients i prescriptors 50 estacions d'esquí, per a les quals ha creat una vintena d'apps. I la seva xarxa social ja compta amb més de 100.000 usuaris registrats.

Al Pirineu català, entre d'altres, el segell d'Skitude ja és present a La Molina, Masella, Vall de Núria, Vallter2000, Espot, Port Ainé, i Port del Comte. I a l'estat espanyol, l'empresa treballa amb estacions com la de Sierra Nevada.

Des dels seus inicis, però, la firma gironina ja va tenir marcada vocació internacional. A dia d'avui, s'ha introduït a quatre països europeus i a dos de l'altra banda de l'Atlàntic (França, Itàlia, Andorra, Eslovènia, l'Argentina i Xile).

Segons explica un dels socis fundadors, David Huerva, l'aposta per l'hemisferi sud obeeix també a una estratègia de negoci. "L'esquí és un esport estacional i s'ha de tenir en compte que quan aquí acaba temporada, perquè arriba el bon temps, allà és quan comença", precisa.

Mapes 3D i competicions virtuals

Skitude concentra el seu negoci directe en les estacions d'esquí, per a les quals crea les aplicacions. Descarregar-se-les, així com formar part de la xarxa social, és gratuït per als usuaris. Amb elles, els esquiadors tenen informació en temps real de l'estat de les pistes (gruixos de neu, temperatura, mapes en tres dimensions, imatges a través de webcam, etc.).

A més, un cop els esquiadors ja es troben sobre pistes, les aplicacions els hi permeten calcular les seves pròpies marques (quilòmetres esquiats, desnivells...). I en cas que pateixin un accident, mitjançant l'app poden comunicar les seves coordenades directament als serveis d'emergència.

Però el potencial d'Skitude no s'acaba aquí. "Fem que esquiar també sigui un repte i, per això, organitzem competicions virtuals", concreta Huerva. En aquests reptes 2.0, els esquiadors no s'enfronten només amb els qui baixen pistes a l'estació on es troben, sinó també amb tots els altres que ho fan en aquelles on Skitude hi és present. És a dir, des de Vallter2000 poden competir amb altres esquiadors de l'Argentina o Xile. Com a premi, reben material d'esquí (que cedeixen les marques amb qui l'empresa gironina té acords de patrocini).

De retruc, les aplicacions d'Skitude també tenen avantatges per a les estacions. Un d'ells, com no podia ser d'altra manera, és la projecció (i això es tradueix en més forfets venuts). "Però a més, a través de les app, les estacions també poden enviar missatges instantanis als usuaris, bé sigui a tots en general, bé sigui només a aquells esquiadors que es trobin en una zona concreta de l'estació", explica David Huerva.

Dos milions d'usuaris i nous mercats

Skitude s'ha fixat fer un salt de gegant en els propers dos anys. D'entrada, l'empresa es proposa arribar a aconseguir 2 milions d'usuaris a la seva xarxa social fent accions de captació de forma prioritària a tot Europa i Amèrica, però sense descuidar la resta de mercats ja que la plataforma té usuaris que esquien en països tan exòtics com el Kazajistán, o llunyans com Austràlia i Nova Zelanda.

A més, també vol estendre les seves app a Europa i a l'Amèrica del Nord. "Volem portar-les a les estacions d'esquí dels Alps, a les dels països escandinaus i també a les d'Estats Units", precisa el seu soci fundador. Entre els seus projectes, aquests ja dirigits als esquiadors, també hi ha els d'introduir publicitat a les aplicacions i fer que determinats serveis (els coneguts com a 'premium') siguin de pagament per als usuaris.

En paral·lel, a l'hora d'estendre la seva xarxa social, dins l'estratègia d'Skitude també hi entren països on no hi ha ni una sola pista d'esquí. Aquest és el cas, per exemple, del Brasil o el Regne Unit. "El fet que no tinguin estacions, però, no impedeix que vagin a esquiar; el que passa és que ho fan en d'altres països, i també els hem de considerar com a públic objectiu", concreta Huerva.

Actualment, Skitude compta amb una plantilla de catorze persones. Amb seu a Riudellots de la Selva, disposa d'una oficina central als Pirineus i de dues sucursals: una a Londres i l'altra a Santiago de Xile.