El 53% de les llars catalanes compren productes ecològics, un 11% més que fa quatre anys. La xifra està per sobre de la mitjana al territori espanyol (43%), però per sota de països europeus com França (93%).

Més de la meitat dels consumidors tenen més de 50 anys (55%) i resideixen en una llar petita (65%), d'una o dues persones. En la majoria dels casos (40%), però, la compra es limita a un cop l'any i només una de cada deu llars reconeix adquirir aliments ecològics una vegada al mes. Aquestes són algunes de les conclusions de l'estudi Mites i realitats sobre el consum de productes ecològics, presentat per la consultora Kantar Worldpanel i la Fundació Catalunya La Pedrera. L'informe fa una radiografia del consum de productes ecològics basant-se en les dades de compra de 12.000 llars.

Entre les conclusions de l'estudi hi ha que malgrat que el gruix de les vendes continuen realitzant-se a les botigues especialitzades (40% del total de vendes ecològiques), el creixement del 2017 es concentra principalment als supermercats (42% del creixement). També destaca que la motivació principal de compra d'aquest tipus de consumidor és la de trobar més naturalitat i autenticitat als aliments, amb l'objectiu d'obtenir una millora en el plaer (25%) i el sabor (20%) dels productes consumits.

Més proximitat que ecològics

L'estudi també revela com els consumidors prefereixen comprar productes de proximitat (77%) a ecològics (23%). En aquest sentit el consumidor entén per els productes amb origen a la seva comunitat autònoma (41%), la seva demarcació (47%) o municipi (55%).

Davant d'aquestes dades, diferents sectors han impulsat campanyes per promoure bons hàbits entre la societat. És el cas de l'Associació Empresarial de la Fruita de Catalunya (Afrucat) que organitza tres concursos relacionats amb el consum de fruita a les llars per incentivar la ingesta d'aquests aliments entre els escolars. Mitjançant els concursos Tastafruita, Pintafruita i Familyfruit, escolars i famílies participants podran compartir divertides receptes amb fruita, pintar la postal del Nadal vinent amb fruita, o compartir també experiències menjant fruita a casa (receptes, fotos, vídeos, jocs, cançons, consells o solucions) i sempre amb premis diversos.